Nya Volkswagen Passat

Nästa generation Volkswagen Passat i Sverige!

Volkswagen är redan uppe i Arjeplog och testar nästa generation Passat. Bilen är långt ifrån färdig men mulan som vår bilspionfotograf plåtat avslöjar ändå en hel del.

För snart två år sedan presenterade Volkswagen senaste, den sjunde, generationen Passat. En generation som om man ska vara ärlig egentligen inte är en helt ny generation utan en förädling av sjätte generationen. Även om Volkswagen gillar att kalla senaste för en ny generation avslöjar de sig själva genom att redan nu vintertesta nästa generation som verkligen är en ny generation. Den lanseras redan om två år, med andra ord 2014.

 Det är en mula vi ser på bilderna här. Det betyder att Volkswagen är ute och testar teknik för nästa generation men för att inte avslöja för mycket, exempelvis formerna (som förmodligen inte är helt klara), har de tryckt på karossen från nuvarande Passat.

 En tydlig grej som avviker på bilen är ”skärmbreddarna”. Dessa är ett tecken på att nästa Passat med stor sannolikhet får bredare spårvidd än vad modellen har i dag. Det skulle i så fall kunna innebära bättre kupéutrymmen, något som är välkommet, inte minst i baksätet som i dag är aningen för smalt.

 En annan stor men icke synlig punkt som berättar att nästa Passat är en helt ny generation är plattformen. Volkswagen-gruppens nya MQB-plattform (där MQB står för tyskans Modularer QuerBaukasten) bildar bilens grund och är samma plattform som nya Audi A3 och nästa generation Volkswagen Golf kommer att använda sig av. Plattformen är mycket flexibel och kommer när den används fullt ut att underbygga allt från lilla Polo till stora Passat.

 Den nya plattformen är också viktbesparande och Volkswagen siktar på att nästa Passat inte ska väga mer än omkring 1400 kilo.

Det kan bli så att Passat erbjuds i fler karossversioner än sedan och kombi (CC är ej Passat). Obekräftade uppgifter säger att en coupé samt en cabriolet kan bli aktuella efterhand.

 Under huven lär vi få se en räcka olika bensin- och dieselmotorer, snålare än någonsin tidigare och alla anpassade efter utsläppsreglerna Euro 6. Start/stopp-teknik kommer att genomsyra hela motorpaletten. En hybridversion kommer också att se dagens ljus, kanske också en helt eldriven så småningom.

 Den fina V6-motorn på 3,6 liter kommer förmodligen att avlivas i samband med generationsskiftet. En femcylindrig ersättare med turbo och 2,5 liters volym kan bli ersättaren.

 Att Volkswagen har täckt för delar av interiören (se i bildgalleriet nedan) kan betyda att tyskarna redan nu har monterat vissa nya delar i mulan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!