081121-porsche911998turbo

Nästa Porsche 911 Turbo (998) siktad ute i det fria!

Bilderna till den här artikeln är något så häftigt som de första bilderna i världen på nästa generation Porsche 911 Turbo. Ingen mula alltså, utan ”the real thing”. Räkna med att generation 998 får sänkt förbrukning trots effekt över 500 hästkrafter.

Redan i somras påträffades nästa generation Porsche 911 under tester på Nürburgring. Men då var det en mula som rullade runt. Alltså en 997:a (nuvarande generation) som bar på teknik ämnad för kommande generation – 998. De bilderna avslöjade inte mycket mer än att hjulhusen breddats en aning, vilket tyder på att nästa generation lär få bredare spårvidd än dagens 911.

998 förresten, det är inte alls säkert att Porsche fortsätter sin generationsbeteckning ”kronologiskt”. Det ryktas om att de tänker nollställa räkneverket och börja om med 991. Ärligt talat känns det mest som ett rykte, ett felaktigt sådant.

Vad kan vi då urskilja för förändringar på nästa generation Porsche 911 Turbo genom att granska de purfärska spionbilderna som togs tidigare i dag?

De klassiska 911-formerna behålls. Det kanske ska ses som en tidig julklapp från Porsche till alla 911-anhängare som har varit oroliga efter snacket om att formgivarna i Zuffenhausen funderar på att göra om 911 till aerodynamisk perfektion. Bilen på bilderna ser nästan ut att vara längre än nuvarande generation, antagligen är det en synvilla på grund av den tunga maskeringen baktill.

En tydlig detalj som gör comeback på 998-generationen är sidobackspeglarnas placering. Generation 996 och 997 har ju som bekant sidobackspeglarna fästa i sidorutornas framkant. 998 får som alla andra klassiska 911-generationer sidobackspeglarna fastsatta i dörrarna. En annan detalj som kan vara svår att se är att strålkastarna ser ut att få en mer vertikalt upprätt position.

Även om det inte syns på bilderna så ryktas det att bilen får ett aktivt aerodynamikpaket. Det skulle innebära att bland annat vingar, spoilers och luftinsläpp blixtsnabbt kan anpassas efter bilens hastighet.

Den härliga turbomatade boxersexan monterad under bakvingen kommer att vara direktinsprutad, alltså av samma typ som de motorer som Porsche introducerade, med början i somras, i 997-modellerna Carrera och Targa. Motorn kommer med största sannolikhet leverera en bit över 500 hästkrafter, allt för att hänga med i hästkraftsracet som ideligen trissas upp. Trots detta kommer bränsleförbrukningen att sänkas jämfört med dagens 911 Turbo vilket också innebär mindre koldioxidutsläpp än i dag.

Självfallet jobbar Porsche även med vikten. 998 blir med största sannolikhet en hel del lättare än dagens modell. Detta tillsammans med den snabba, och nyligen introducerade, PDK-lådan (dubbelkoppling) samt så klart den vassare motorn gör att nya 911 Turbo kommer att dra ifrån sin företrädare med några tiondelars marginal under sprinten från stillastående till 100 km/h. Dagens gör 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Toppfarten på 310 km/h lär också knäckas med hyfsad marginal.

Nästa generation Porsche 911 Turbo väntas komma under 2011, antagligen i slutet av året. Innan dess vågar vi lovar er att vi återkommer med betydligt mer information om Porsches vassaste allroundbil.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!