Foto: Teknikens Värld

Ny mystisk megabil från Koenigsegg fångad på bild!

Koenigsegg är i fokus just nu och inte blir det mindre av att vi kan visa dig exklusiva bilder på en mystisk modell, kanske nya Regera, som fotograferades strax utanför Koenigseggs huvudkontor utanför Ängelholm i dag.

Det råder lite av Koenigsegg-feber dessa dagar sedan den svenska supersportbils- och megabilstillverkaren i förra veckan meddelat att de ska visa upp två nya modeller på nästa månads bilsalong i Genève.

Den ena heter Agera RS och tros vara en vässad version av Agera R medan den andra heter Regera.

Just sistnämnda är extra intressant eftersom Koenigsegg meddelat att den är en megabil precis som One:1. Det vill säga en bil med V8-motor med effekt på en megawatt, eller mer, vilket i hästkrafter är 1 360, eller mer. Med tanke på namnvalet, Regera, låter det som en modell som toppar One:1, men det skulle också kunna röra sig om en ”enklare” version av One:1 med till exempel något högre tjänstevikt. I så fall mer än 1 360 kg, men fortsatt med 1 360 hästkrafter. Troligast är ändå att det rör sig om bilen som ska krossa rekordtiden runt Nürburgring.

Bilderna som du ser här är tagna för bara några få timmar sedan, några korta stenkast från Koenigseggs högkvarter utanför Ängelholm i nordvästra Skåne. En Teknikens Värld-läsare, som vill vara anonym, såg bilen när han skulle hämta barn i skolan. Att se Koenigsegg-bilar är nästan vardagsmat för de boende där, men i och med maskeringen reagerade fotografen.

Vi ser tydligt att det är en Koenigsegg One:1-baserad bil. One:1-emblemet framför bakre hjulhusen syns genom maskeringen och den stora bakvingen är typisk för just den modellen. Agera-modellerna har betydligt nättare bakvingar.

Det finns mer som sladdrar om att det är One:1 som är basbil här, från fronten med sina splitters och winglets till scoopet på taket.

Det märkliga är att bilen saknar ytterbackspeglar och att den är försedd med de nioekrade fälgarna CCXR Special Edition hade på sin tid (motsvarande men i annan färgställning fanns även på Trevita). Fälgarna skiljer sig alltså helt från de femekrade kolfiberdoningar som sitter på Agera S- och Agera R-modellerna samt One:1. Men det kan ju vara så enkelt att den maskerade bilen på bilderna rullar på vinterfälgar. Kanske de vill skona kolfiberfälgarna från vägsaltet.

Det kan alltså vara modellen Regera vi tittar på här, i så fall någon form av prototyp eller mula. Men det kan också vara något helt annat. Exempelvis kan det vara en av kund specialbeställd bil som är ute på rulltest, en ”vanlig” One:1 i så fall. Bilen är väldigt lik den BHP Project-beställda bilen. Den är ju blå. Men den har redan visats upp i nästan färdigt utförande och då hade den rätt fälgar, ytterbackspeglar och – det viktigaste – vita vingtippar på bakvingen. Bilen på våra bilder har blå vingtippar.

Vi noterar på den synliga breda takstolpen en form av logotyp som ser ut som ett statsvapen, klubbmärke eller släktvapen innehållandes vad som ser ut att vara två lejon. Vi kan inte riktigt uttyda vad märket betyder, men det kan vara ett tecken på att det rör sig om en specialbeställd One:1. Men varför då maskera bilen? Då ska den verkligen vara special.

Hur som helst är det alltid lika spännande att se en mystisk Koenigsegg och än mer spännande blir det den 3 mars när Koenigsegg drar skynket av sina två nyheter på Genèvesalongen – Agera RS och Regera. Häng på teknikensvarld.se så missar du inte vad Koenigsegg har att bjuda på.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!