Nya Audi RS6 avslöjad i svenska fjällen

Vår bilspion har varit ute och avslöjat Audis prototyp till nya RS6 Avant i norra Sverige. Bilen kommer 2013, vi har bilderna redan nu!

Nästa år är det dags för BMW att visa att man klarar motståndet från Audis hemstad Ingolstadt. Då lanserar Audi sin prestandamodell RS6, som efter vårt test av huvudkonkurrenten M5 (nummer 2/2012) har en hel massa att bevisa. Då skrev vi bland annat ”Kungen av supersedaner är tillbaka. M5 levererar övertygande i varje moment, på alla vägar och underlag. Lyxbilskomfort, sportbilsskärpa och användbarhet i ett.”

 Men för att klå BMW M5 räcker det inte med att trycka ner en värstingmotor nu för tiden. Jämfört med prestandasedaner och kombis från bara några år sedan måste även de snabbaste av familjefraktare hålla bränsleförbrukningen på en rimlig nivå. Eftersom vi började jämföra med M5 så behöver den knappt dryga litern i blandad körning, något Audi behöver matcha. 

 Taktiken stavas såklart downsizing vilket i Audi RS6 betyder att man lämnar sin gamla femliters V10-motor. Ny motor under huven är den fyra liter stora dubbelturbo-V8:an som i modifierad tappning nyligen gjorde premiär i Bentley Continental V8. Samma motor finns redan i S6 och lämnar där 414 hästkrafter, 550 newtonmeter och vill ha 0,97 liter per mil i blandad körning. Utsläppen i S6 är 225 gram koldioxid per kilometer, vilket tyder på att nya RS6 kommer vara både törstigare och smutsigare än BMW M5:s 0,99 liter per mil och 232 gram koldioxid per kilometer.

 Hur mycket man kommer våga trimma V8:an är inte säkert. Men en målbild borde vara ungefär i klass med gamla RS6 som lämnade ifrån sig 580 hästkrafter, att jämföra med 560 hästkrafter i M5. 

 De keramiska bromsarna blir ett par nummer större, vilket vår skarpögde spionfotograf för övrigt lyckades fånga på bild (se bildspelet). Men det är såklart inte bara motorn och bromsarna som behöver trimmas, gissningsvis lär vi få se både fyrhjulsdrift och en uppsjö av elektroniska hjälpmedel i nya RS6. Det medför i sin tur en del extravikt som balanseras med rikligare mängder kolfiberförstärkt plast, kärt kallad CFRP, som placerats lite varstans på bilen. Taktiken har prövats tidigare på lillasyster RS3 som bland annat har kolfiberplasten i framskärmarna.

 På utsidan är diskretion fortsatt en hederssak för Audi, men de typiska RS-signalerna är kvar med en lite större haka, breddade skärmar och de fyra avgaspiporna kommer att ersättas av två grövre doningar.

 Premiären väntas till någon av höstens bilsalonger med säljstart under 2013.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!