På spionfotografierna syns tydligt den kraftiga trapetsiodformade grillen med sitt typiska rutmönster – som modellen för övrigt delar med nya Volvo V70. I bakgrunden skymtar för övrigt även nya V70. Skillnaden är att V70-grillens rutor sitter tätare än hos XC70.
Huven och fronten blir kraftigt V-formade och stötfångarna har designats för att se stöttåliga ut. XC70 får markanta påbyggnader i plast. Hjulhus, sparklådor, stötfångare fram och bak får alla samma oömma skogsutseende. Notera dock aluminiumlisterna i nederkant på dörrsidorna, ett nytt grepp för att lätta upp alla plastsjok. Aluminiuminramningen fortsätter runt dimljus fram och reflexerna bak, även underkörningsskydden är utförda i metall-look.
Till skillnad från dagens XC70 får nästa generation inte den förhöjda nedre fönsterlinjen, däremot fläskar Volvos designstylister på med mycket mattsvart för att ytterligare förstärka den robusta Cross Country-stilen.
Takrails (mattsvarta) blir standard på XC70, se hur de integrerats i designen och blir en förlängning av A-stolparna. .
Motormässigt blir XC70 identisk med nuvarande Volvo S80: 2,5T, D5, 3,2 och V8 förväntas alla leta sig ner under huven. Senaste generationen Haldex svarar för fyrhjulsdriften.
Premiär för nya XC70 blir det på Genèvesalongen 8-18 mars, bilen förväntas till Volvohandlarna före sommaren.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.