091104-nya bmw 5-serie

Nya BMW 5-serie blottar sig

Den stora dagen närmar sig med stormsteg, dagen då en ny generation BMW 5-serie, F10 internt kallad, ska presenteras. Men innan dess får vi hålla till godo med avslöjande spionbilder. Här är de bästa hittills.

Vi får tyvärr vänta tre veckor till innan nya BMW 5-serie gör smygentré, fyra månader innan den stora premiären på Genèvesalongen nästa år. Men de senaste spionbilderna som du kan se här stillar säkerligen de flestas hunger över hur nya ”femman” ser ut. Bilen på bilderna är så tunt kamouflerad att vi med lätthet kan se modellens nya former och grace.

Slankare linjer än på nuvarande generation (E60) ger en mindre bufflig men mer elegant stil, precis som det ska vara i den här klassen av premiumbilar. Njurarna i fronten är något lägre än i dag och andas med klass än kraft och det ser nästan ut som att man hämtat inspiration från nya Z4 (E89) när man formgav helheten av dessa. Tittar man i stället en snäpp upp från njurarna, alltså på huven, ser man att denna i sin tur inspirerats av 3-serien (E90) med de karaktäristiska vecken som löper i mitten längs bilens färdriktning. Dra blicken nedåt strålkastarna. Även här har 3-serien varit en inspirationskälla då de stora uppdragna strålkastarna på dagens 5-serie har fått ge vika för mer smärta doningar, men som ändå har helt egna särdrag för att skilja dem från lillebrorsans.

Följer vi karossen, som förresten ser ut att vara upp mot decimetern längre än på dagens generation, bak till bakljusen ser vi att de följer samma mönster som 3- och 7-seriens med flödande lysdioder.

Under huven väntas en motorpalett likt den som finns till 5-serien i dag. Det betyder en rad raka sexor för både diesel och bensin. Toppmaskinen, bortsett från specialversionen M5, lär inte bli den V8 på 4,8 liter och 367 hästkrafter som vi är vana vid i 550i i dag, utan i stället lär det bli den dubbelturbomatade V8 på 4,4 liter och 407 hästkrafter som bland annat redan har presenterats 5-serie Gran Turismo och X6 (550i respektive xDrive50i). Vad gäller nästa generation M5 kvarstår det fortfarande – inofficiellt ska tilläggas – att det blir en dubbelturbomatad V8 i stället för dagens V10-maskin. I nyligen presenterade X5 M och X6 M ger dubbelturbo-V8:an 555 hästkrafter. Räkna med minst den effektsiffran i nästa M5.

Dagens fyrcylindriga bensinmotor ser ut att försvinna om man får tro förhandssnacket. I stället sägs det att det blir turbomatade radfyror som tar över stafettpinnen som instegsalternativ. Den fyrcylindriga dieseln kommer antagligen att behållas men med en rad modifikationer för bättre gång och miljöteknik.

Antagligen blir det två hybridalternativ som presenteras ett eller ett par år efter premiären av nya 5-serie. Dels lär det till största del handla om den mildhybriddrivlina som nu kan beställas i nya ActiveHybrid 7, dels lär det bli en dieselhybrid av något slag, alltså troligtvis inte den kraftfulla hybriddrivlina som X6 ActiveHybrid drar nytta av. Men man vet aldrig.

Växellådsalternativen blir till en början sexväxlad manuell låda och sexstegad Steptronic-låda. Kort efter introduktionen väntas även en åttastegad automatlåda debutera.

Normalt driver nya 5-serie på bakhjulen, men xDrive, det vill säga fyrhjulsdrift, blir också tillgängligt till både sedan- och kombiversionen – eller Touring som kombi benämns hos BMW.

Andra nyheter och finesser på nya BMW 5-serie är bland annat större användande av lättviktsmaterial som kolfiber och aluminium, bromskraftåtervinning samt specialdesignade fälgar som minskar den turbulenta luft som vanligtvis uppstår vid respektive hjul. Allt för att sänka förbrukningen och fortsätta arbeta enligt företagets epitet EfficientDynamics.

Vi kan förvänta oss att nästa generation BMW 5-serie gör debut i försäljningshallarna strax efter den publika premiären på Genèvesalongen i mars. Det blir då som årsmodell 2011.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!