Nya BMW X1 på Nürburgring i Tyskland. Foto: CarPix

Nya BMW X1 klär av sig både i Sverige och på Nürburgring

Tyskarna satsar på tvåfrontsutveckling. Nya X1 i prototyputförande testas nämligen samtidigt både i de kalla delarna av Sverige och på vårvarm asfalt nere i mellersta Tyskland, inte långt från belgiska gränsen.

Premiären för nya generationen BMW X1 kommer allt närmare. Troligtvis har BMW planerat den till bilsalongen i Frankfurt i höst. Ett tecken på det är att märkets testkaravan av X1:or numera härjar på två ställen samtidigt. Bilderna i galleriet nedan togs nämligen nästan exakt samtidigt, trots att det är ungefär 240 mils bilresa mellan platserna – Arjeplog i norra Sverige och Nüburgring halvvägs ned i Tyskland. Ett annat ännu tydligare tecken är att bilarna som testas bär på mindre maskering än tidigare.

Numera kan vi urskilja fronten med sina större njurar och de nya, mer ”böse” strålkastarna.

Fortfarande är bakljusen väl maskerade, men tack vare bilderna från Kina som vi visade för ett par månader sedan vet vi redan hur dessa och andra bakre detaljer ser ut.

Nya X1 bygger på BMW:s nya UKL-plattform som nya Mini samt BMW 2-serie Active Tourer och 2-serie Grand Tourer använder sig av. Det betyder att även X1 blir framhjulsdriven från och med nästa generation. BMW F48, internkoden för nya X1, kommer så klart också att finnas i fyrhjulsdrivet utförande för de köpare som inte kan tänka sig drivning enbart fram.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!