Mercedes har lång tradition av att utföra vintertester i Lappland och vår spionfotograf har lyckats fånga kombiversionen av kommande C-klass (W206) när den är på väg in på ”Mercedes Proving Ground” på hemlig ort. Kombin, med internbeteckningen S206, får väldigt tydligt Mercedes-formspråk. Utdragen taklinje med sluttande baklucka ser C-klasskombin smärt ut i sin halvkamouflerade täcktejpsfolie i virrvarrsmönster. Till skillnad från dagens generation (W/S205) blir karossidorna mindre skulpturala. Här har Mercedes designer tagit intryck av senaste S-klass (W222). Plattformen blir liknande som W205-klassens i grunden bakhjulsdrivna MRA2-arkitektur vilket innebär att yttermåtten justeras måttfullt. Inredningen lär dock utnyttjas bättre, med större rymd i baksätet.
Plattformen är förberedd för laddhybridsdrift samt bensin- respektive dieseldrift upp till sex rakmonterade cylindrar. Eventuellt kommer även en helelektrisk version eftersom den viktiga kinesiska bilmarknaden i princip kommer att kräva detta.
Decembermörkret gör att testingenjörerna monterat extra ljusramp på taket men de vanliga kattlika strålkastarna lär räcka till med ny LED-laserteknik.
Inredningen ser närmast ut som en nerskalad S-klass med stor framåtlutande jätte-pekskärm på mittkonsolen samt en liggande skärm framför den GT-liknande ratten.
Mercedes vd, svenske Ola Källenius, har uttalat sig om att nya C-klass ska presenteras cirka nio månader efter nya S-klass. Det skulle i så fall innebära premiär senvåren alternativt tidigt i sommar.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.