090121-nya-saab-95-2010

Nya Saab 9-5 – första bilderna!

Här är nya bilder på de senaste årens mest hemliga bil – nästa generation Saab 9-5. Bilderna är tagna under tester i Spanien och vad vi kan se handlar det om en stor, riktigt stor, bil som har mer gemensamt med nya Buick LaCrosse än med Opel Insignia.

Bilarna du just nu tittar på är enligt Bilregistret av det australiensiska märket Holden. Ägare är Saab Automobile i Trollhättan. De tillhörande fordonsuppgifterna säger att bilarna är 4,83 meter långa, 1,79 breda och har en tjänstevikt på 1 645 kilo.

Alla dessa siffror (längd och bredd är desamma som för gamla 9-5, längd densamma som för Insignia) kan vi mer eller mindre med säkerhet ta med en nypa salt eftersom bilarna på bilderna i själva verket är nästa generation Saab 9-5 – en av många efterlängtad bil som ska efterträda nuvarande som kom redan 1997 i sitt första utförande.

Nya 9-5 är allt annat än en liten bil. Storleksmässigt hamnar den mellan Audi A6 och A8, alltså med en längd av cirka fem meter. Nya Buick LaCrosse, som presenterades på Detroitsalongen nyligen, passerar fem meter med tre millimeters marginal vilket kan ses som en riktpinne eftersom denna svulstiga jänkebil delar det mesta med nya 9-5. Bland annat är de båda bilarnas axelavstånd desamma – 2,84 meter, en ökning med 14 centimeter jämfört med nuvarande 9-5. På längden skiljer det cirka 17 centimeter mellan generationerna. Plattformen som 9-5 baseras på är GM:s senaste – flexibla Epsilon II. Det är alltså samma som Opel Insignia bygger på men i fallet 9-5 är den förlängd, precis som till LaCrosse.

Storleksmässigt kan man se nästa 9-5 som en halv missräkning i och med att trenden just nu går mot mindre och lättare bilar. Hade lanseringen av bilen ägt rum för 3-4 år sedan hade man inte reagerat, men i dag är det helt andra tongångar i bilvärlden tack vare pågående miljörace. En av anledningarna till att nya 9-5 är så pass stor är för att Saab mer vill särskilja på 9-3 och 9-5. I dag ligger de båda modellerna väldigt nära varandra, det är inte speciellt mycket som skiljer åt utrymmesmässigt.

Under huvarna på bilarna på bilderna (en har automatlåda och en har manuell) döljer sig maskiner på 210 hästkrafter. Det betyder att det antingen är 2,0T-motorn som finns till 9-3 i dag eller 2,3t BioPower-motorn i dagens 9-5. Sistnämnda alternativet är osannolikt. Däremot är förstnämnda motorn aktuell, bland annat finns den i Insignia som Ecotec-version där den utvecklar 220 hästkrafter. V6-motor kommer också i form av den 2,8-litersmaskin som finns till 9-3 i dag. På den amerikanska marknaden blir det den större V6:an på 3,6 liter, alltså samma som finns till LaCrosse. Några mindre turboladdade motorer hade varit trevligt att få se i bilen, så kan det mycket väl också bli med tanke på allt fokus på lägre förbrukning och mindre utsläpp. På dieselsidan kommer bland annat den fina 1,9-litersmaskinen. Hybridalternativ kommer att komma så småningom då Saab, som de flesta andra tillverkare, just nu har ett sådant under utveckling.

Saab 9-5 blir framhjulsdriven i basutförande men det kommer även fyrhjulsdrift (XWD) tillsammans med den sofistikerade elektroniska differentialbromsen eLSD.

Även om bilarna på bilderna är tungt maskerade ser man att det är en Saab det handlar. Det tyngsta kännetecknet är den kraftigt välvda vindrutan. Ett annat kännetecken är bakljusen som ser ut att ha hämtat mycket inspiration från konceptbilen 9-4X BioPower som visades på Detroitsalongen förra året. Linjeföringen över taket är mer likt LaCrosse än Insignia som i stället har mer sluttande coupélinjer. Flera designattribut ska enligt uppgifter vara hämtade från den läckra konceptbilen Aero X. Kanske den välmaskerade fronten döljer ett lika argsint och hungrigt gap som den futuristiska bilen?

Att det handlar om en stor bil syns också tydligt på bilderna. Bakdörrarna ser ut att vara av det större slaget och C-stolparna är långa och breda med kraftigt sluttande bakkant. Kupéutrymmet lär det inte vara några större fel på, inte heller takhöjden i baksätet – att döma av bilderna.

Notera även bakluckan som ser ut att vara försedd med ett stort kantigt plastsjok. Undertill döljer sig antagligen en något mer rund bak med mindre "sedanstuk".

Nya Saab 9-5 ska visas upp publikt för första gången på Frankfurtsalongen i september. Någon gång i början av nästa år dyker bilen upp till försäljning. Vi väntar med spänning på att få se nya 9-5 avklädd, de första officiella bilderna kan förhoppningsvis dyka upp redan till sommaren.

Det senaste kring 9-5 är att produktionen av bilen ser ut att förläggas i Sverige i stället för tyska Rüsselsheim (se länkar nedan). Detta är också ett av de krav som svenska regeringen har ställt till GM för att låna ut pengar till det krisdrabbade företaget, vid sidan om kravet att Saab bör bli mer självständigt inom GM-sfären.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!