090428-saab-9-5-95-nya

Nya Saab 9-5 hårdkör på Ringen

Nya purfärska bilder från ”die Grüne Hölle” med nästa generation Saab 9-5 i huvudrollen. Tre bilar siktades under hårdtester på banan i går – och fort gick det för Saabs framtid.

Nästa generation Saab 9-5 kommer allt närmare lanseringen och bilen syns allt flitigare på bild. Först siktades den i början av året på de släta asfaltvägarna i Spanien, sedan har den nästan dagligen synts till mellan snövallarna uppe i Arjeplog. Nu har Saabs testfolk förflyttat sig till snabbare områden, närmare bestämt klassiska Nürburgring, där de har ökat farten och bland annat får känna på hur bilens chassi uppför sig vid höga hastigheter och hårda kurvtagningar. Du kanske fastnar för första bilden nedan efter att ha observerat vänster framhjuls luftfärd. Att hjulet friläggs är egentligen inte så konstigt då asfalten i karusellen har olika höjdnivåer. Nürburgrings nordslinga är lite speciell, vilket du ser tydligt på sista bilden i bildspelet nedan.

Bilderna vi har fått skickade till oss innehåller två olika 9-5:or – båda med 2,0T-motorn på 210 hästkrafter. Den ena bilen testas med manuell växellåda, den andra med automat. Den tredje bilen, som inte finns på bild här, har också 2,0T-motorn under huven. Den skarpsynte ser tydligast skillnaden på bilarna på bilderna genom de olika fälgarna – den ena har svarta fälgar medan den andra har silverfärgade fälgar med tio ekrar. Alla tre bilarna är samma bilar som tidigare fotats i Spanien och i Arjeplog.

Förutom 2,0T-motorn kommer nya 9-5 även med en V6-maskin på 2,8 liter, känd som 2,8T med 280 hästkrafter i dagens 9-3. En större V6-motor på 3,6 liter lär också lanseras, dock enbart för den amerikanska marknaden. På dieselsidan kan vi antagligen redan i dag förutse att den nya tvålitersmaskinen med tvåstegsturbo hittar ner under huven. Motorn introduceras inom kort till Opel Insignia och utvecklar 190 hästkrafter och 400 newtonmeter. Den är en vidareutveckling av den Fiat-motor som ligger till grund.

Motorerna kan alltså kopplas till både manuella och automatiska växellådor, och till vissa motorer kommer man även att kunna välja fyrhjulsdrift, XWD, i stället för framhjulsdrift.

En hybriddrivlina kommer med största sannolikhet också att hitta ner under skalet på denna nya ”stor-Saab”, men inte förrän om några år.

Nya Saab 9-5 har även plattformen gemensamt med Insignia. GM har namngett den Epsilon II och fungerar även som grund till stora Buick LaCrosse. Epsilon II är alltså flexibel och kan ”justeras i längsled”. Saab 9-5 kommer enligt tidigare uppgifter och rykten att storleksmässigt ligga närmare LaCrosse än Insignia. Det betyder att 9-5 kan komma upp och nosa på femmetersvallen. Baksätespassagerarna lär knappast oja sig över för lite utrymme för benen med tanke på det väl tilltagna axelavståndet på 2,84 meter, vilket placerar 9-5 i samma klass som bland annat Audi A6 och Volvo S80.

Förhoppningsvis får vi se Saab 9-5 helt utan maskering i färdigt utförande, på Frankfurtsalongen i september i år. Vi håller också tummarna för att Saab ska testa mindre maskerade bilar under sommaren. Nästa år är det premiär i de svenska bilhallarna.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!