100119-nya saab 9-5 kombi

Nya Saab 9-5 SportCombi under vintertest

Hur det blir med Saabs framtid är fortfarande lika ovisst som för en månad sedan då GM meddelade att de lägger ned bilmärket. Men det hindrar inte Saab från att fortsätta finslipa och testa nya 9-5 SportCombi. Nu har bilen siktats i Norrland under vintertester.

Nya Saab 9-5 SportSedan var förmodligen förra årets hetaste villebråd runt testmarkerna. Nu har ett annat hett villebråd dykt upp i de inte lika heta norrländska testmarkerna, nämligen nya Saab 9-5 SportCombi. Den är het av två anledningarna – dels för att det handlar om en ny svensk bilmodell (jag tittar så klart med svenska ögon), nu i kombikaross, och dels för att denna bil kanske aldrig får chansen att presenteras och lanseras. Allt hänger på vad GM har för avsikter med Saab – ska de lägga ned eller kommer de att sälja till exempelvis Spyker Cars?

Just nu genomförs vintertester med nya 9-5 SportCombi längs med de norrländska vintervägarna. Faktiskt är där en hel rad av dem, kan man tro. I själva verket är flera av bilarna sedanmodellen som med maskeringen har klätts ut till kombiversionen, men på bilderna här har vi i alla fall äkta vara.

Egentligen avslöjar bilderna inte så mycket mer än att det rör sig om kombiversionen. Det beror dels på att bilen är hårt maskerad, men också på kombimodellens stora likheter med sedanmodellen. Tittar man på bilen från fronten och bakåt hela vägen till där C-stolparna tar vid ser man faktiskt inga direkta skillnader mer än att taket sluttar med svagare lutning ovanför bakre (synliga) sidorutorna för att fortsätta hela vägen bak till D-stolparna och bakrutan. De breda C-stolparna från sedanmodellen förmodas behållas men med en lite annorlunda utformning för att förenas med de bakre sidorutorna på ett mer enhetligt sätt. D-stolparna lär precis som på dagens 9-5 SportCombi vara svarta för att ge illusionen av att bakrutan och de bakre sidorutorna är en enda stor glasyta.

Motorerna till nya 9-5 SportCombi kommer med största sannolikhet att följa samma utbud som till sedanmodellen. Det innebär tre bensinmotorer med cylindervolym från 1,6 till 2,8 liter och med ett effektspann på mellan 180 och 300 hästkrafter. Det innebär också en dieselmaskin med turbo på två liter. Den ger 160 hästkrafter. Precis som på sedanmodellen blir det möjligt att kombinera mellanbensinaren med fyrhjulsdrift. Största motorn, 2,8T, har fyrhjulsdrift som standard.

Du kan läsa mer om de olika drivlinorna här.

Nu återstår bara en sak i denna text – att uppmana alla som läser ända hit att hålla tummarna för att nya Saab 9-5 SportCombi inte slutar sina dagar som en bil som enbart dök upp i maskeradkläder på spionbilder världen över.

Griffin Up!

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!