Nya Volvo XC90 Foto: Matts Nilsson

Nya Volvo XC90 fotad av skarpsynt TV-läsare

Redan i mars kunde vi visa er de första bilderna på nya Volvo XC90 som mula. Nu har vi en ny, mer närgången omgång bilder på nya XC90 som en läsare tagit utanför Falkenberg härom dagen.

Nya Volvo XC90 var tänkt att lanseras nästa år men generation två av den efterlängtade Volvo-suven blir något försenad och först i början av 2015 smäller det. Volvo har en hel del utveckling och testande kvar framför sig med tanke på att de fortfarande kör med mulor med modifierade XC70-karosser.

Nya XC90 blir först ut av en hel rad nya modeller från Volvo som står på egna ben utan inblandning från andra biltillverkare. Den också först ut att använda den flexibla och egenutvecklade SPA-plattformen som kommer att underbygga Volvos bilar från 60-storlek och uppåt. Mindre modeller, exempelvis nästa generation V40, får en annan plattform av vila på.

 Under huven blir det VEA-motorer för hela slanten, det vill säga Volvos nya motorfilosofi med fyrcylindriga maskiner där liten cylindervolym och turboladdning är ledorden. Detta gäller både bensin- och dieselmotorerna. Den nya motortekniken hjälper till att hålla förbrukningen i schack samtidigt som prestandan ska kunna jämföras med sexcylindriga maskiner. För att nå en motsvarighet till V8-motorer kommer Volvo att lägga till assistans från en elmotor.

 Trecylindriga bensinmotorer kan också bli aktuellt inom VEA-tänket, men är knappast aktuellt till XC90.

 Volvo har redan satt igång produktionen av sina VEA-motorer och till hösten ska de nya motorerna gå att köpa till dagens modeller.

De färska spionbilderna som vi ser här visar fem XC90-mulor som har tagit paus strax söder om Falkenberg. Bilderna är tagna för några dagar sedan av Teknikens Värld-läsaren Matts Nilsson när han var på väg från norrut längs E6:an.

 Bilarna ser mer eller mindre ut precis som den mula vi visade er för ett par månader sedan. På de nya bilderna ser vi ännu tydligare att spårvidden på nya XC90 är rejält tilltagen. Skillnaden i dag mellan XC70 och XC90 är två till fyra centimeter beroende på om det är fram- eller bakaxeln. På bilderna här ser skillnaden ut att vara ännu större vilket kan betyda att nya XC90 blir ännu rymligare på bredden än dagens.

 Titta en extra gång på tanklocket på bilarna och avståndet mellan bakre hjulhus och stötfångaren. Ser märkligt ut, inte alls som på dagens XC70. Det är ett tecken på att axelavståndet på dessa mulor är kraftigt förlängt, något som också bekräftas av de förlängda bakdörrarna. I dag skiljer det cirka fyra centimeter mellan XC70 och XC90. På nya XC90 verkar axelavståndet bli betydligt längre. Kupéutrymmet i XC90 blir med andra ord inte bara bredare än i dag, utan också längre. Därmed kan vi räkna med att Volvo fortsätter att erbjuda XC90 som sjusitsig, men med mer utrymme för alla åkande.

Hjulen på bilarna ser extremt höga ut, minst 20-21 tum men det är en synvilla. Vad vi kan se genom att zooma i bilderna rör det sig om 19 tum med 235 millimeter breda däck. Matts Nilsson som tagit bilderna reagerade på att bromsskivorna var riktigt stora för att sitta på en Volvo.

 Slår vi på bilarna i trafikregistret ser vi att det uteslutande handlar om bensinmotorer denna gång. I mulan i mars satt det en D5-motor under huven. Här är det i stället Volvos turbosexa på 304 hästkrafter som gäller. En motor som inte kommer att finnas med vid lanseringen 2015.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!