Nya Volvo XC90 2015 Foto: CarPix

Nya Volvo XC90 – nya och bättre bilder

I går kunde vi visa er de första bilderna på nya Volvo XC90, i dag kan vi visa er samma bil men denna gång med bättre skärpa som tydligare visar detaljerna.

I måndags kväll var teknikensvarld.se först i världen med att visa de första bilderna på Volvo XC90 generation två. Med andra ord bilder på prototypen, inte någon mula eller liknande.

Om du tyckte att gårdagens bilder från den norrländska sjöisen var lite diffusa och svåra att greppa kan vi nu komplettera med nya, dagsfärska bilder från samma sjö. Denna gång kom vår spionfotograf betydligt närmare Volvos testbil och därmed är skärpan av mycket högre klass. De är för övrigt också tagna i fullt dagsljus till skillnad mot gårdagens. Nu kan vi urskilja strålkastarna, skymta instrumentpanelen och få en uppfattning om bakljusen som mer eller mindre ser ut som de doningar Thomas Ingenlath visade under sensommaren (se bild här intill). Strålkastarna är svåra att bilda sig en uppfattning om, men de ser betydligt mer alldagliga ut än de vi såg på konceptbilen.

För att få en överblick av vad som komma skall i XC90-väg kör vi en repetition från i går:

På bilderna ser vi en tungt maskerad bil som inte avslöjar allt för många former. Det är svårt att skönja några direkta likheter med konceptbilen Concept XC Coupé som visades i Detroit för en knapp månad sedan. Men i stora drag ser vi att det är mjukare och sportigare former än vad dagens XC90, som nu är inne på sitt elfte år, har. Exempelvis är bakpartiets utformning betydligt mer framåtlutad än i dag, det ger ett sportigare och tuffare intryck.

Trots lång huv borgar det långa avståndet mellan hjulaxlarna och de relativt korta överhängen fram och bak för goda utrymmen interiört. Det som syns bäst på bilen på bilderna är bakljusen som tittar fram under maskeringen. De följer inte samma knivskarpa linje som på konceptbilen men likheter finns där ändå.

Nya Volvo XC90, som blir första bilen ut som grundas på Volvos egenutvecklade och skalbara SPA-plattform, lanseras i början av 2015. Då blir det VEA-motorer för hela slanten, det vill säga fyrcylindrigt med överladdning, oavsett om det gäller bensin eller diesel. Sexor och åttor försvinner helt för att ersättas av fyra cylindrar med elassistans. Redan fyra månader efter lanseringen får vi förmodligen se laddhybridversionen à la V60 Plug-in Hybrid där en turboladdad fyrcylindrig bensinmotor (V60 Plug-in Hybrid har D5-dieselmotorn) på 2,0 liter får assistans av elmotorer. Drivlinan kompletteras av Volvos nya åttastegade automatlåda.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!