Nya Volvo XC90 Foto: CarPix

Nya Volvo XC90 siktad på norrländsk sjöis!

Nu har Volvo satt igång med testerna av nya Volvo XC90 på allvar. Vår spionfotograf tog i dag första bilderna på nya XC90 i ett första mulutförande. Bilen må se konstigt ut, men granskar vi den ser vi vad det handlar om.

Dagens Volvo XC90, första generationen, har nu över tio år på nacken. Från att ha varit Volvos storsäljare nummer ett under många år har försäljningen till slut börjat dala och XC60 har sprungit om i statistiken. Anledningen är helt enkelt att XC90, trots ansiktslyft och uppdateringar, känns ålderstigen jämfört med många konkurrenter. Nuvarande XC90 måste ändå hänga med i ett par år till innan det är dags för en helt ny generation att ta över stafettpinnen och sikta mot nya försäljningsrekord.

 Volvo XC90 är nästa nya modell från Volvo som står på tur, strax innan ersättarna till V70 och S80 är aktuella. XC90 generation två blir först ut att använda sig av den nya, flexibla plattformen som är framtagen på egen hand av Volvo. SPA förkortas den och står för Scalable Product Architecture.

 Fyrcylindriga motorer med turbo är framtidens melodi för Volvo och XC90 utgör inget undantag. Så glöm de raka femmor och sexor samt den V8 som till dags datum satt fart på Volvos suv. När Volvo tänker kraftigare maskin och fler hästar tänker de fortfarande på fyrcylindrigt, men i kombination med elmotor. En motorkonfiguration motsvarande en V8 på 400 hästkrafter ska inte vara omöjlig enligt tidigare uttalande från utvecklingschef Peter Mertens.

En nyutvecklad åttastegad automatlåda är en annan drivlinenyhet från Volvo som lär hitta ner i XC90.

 I dag kan vi exklusivt visa upp de första bilderna på nya Volvo XC90. Bilderna är tagna på en sjöis i trakterna kring Arjeplog. Om du tycker är nya XC90 är slående lik dagens XC70 så har du både rätt – och fel. Rätt i den bemärkelsen att just denna bilen ser ut som en XC70, men fel då XC90 inte kommer att se ut så här vid lansering, bortsett från vissa detaljer.

 Bilen vi ser på bilderna är med andra ord en mula. Volvo är ute och testar sin nya teknik – SPA-plattformen och förmodligen också någon av de nya VEA-motorerna. Så medan karossen ska få oss att tro att det är en XC70 ruvar det något helt annat, hemligt undertill. Tittar vi närmare på bilderna ser vi att spårvidden är bredare än hos en XC70. Titta också på tanklocket så noterar du kanske den udda placeringen rakt ovanför höger hjulhus. På XC70 sitter tanklocket normalt snett bakom hjulhuset. Detta är ett tecken på att axelavståndet är betydligt längre än hos bilen som biltillverkaren vill att vi ska tro det är, i det här fallet XC70. Detta bekräftas även av bakdörrarna som ser ut att vara uppemot två decimeter längre än normalt.

 Axelavståndet på dagens XC90 är 4,2 centimeter längre än hos XC70. I och med att tanklocket flyttats en bra bit samt bakdörrarnas väl tilltagna extralängd bör det betyda ett axelavstånd hos nya XC90 som vida överstiger dagens. Med andra ord blir nya XC90 större och – framför allt – väldigt mycket rymligare inuti. Precis som i dag ska man förmodligen kunna välja sin nya XC90 i sjusitsigt utförande.

 Slår vi upp registreringsnumret på denna mula som testas på sjöisen hos Transportstyrelsen får vi följande uppgifter:

 Volvo, modell ej specificerad, automat, diesel på 158 kilowatt (det vill säga D5-motorn på 215 hästkrafter), att den är en stationsvagn/kombivagn, är av årsmodell 2013 och i trafik första gången 25 januari i år samt att registrerad längd och bredd är desamma som för dagens XC70. Brukare och ägare är Volvo Personvagnar i Göteborg.

 Nya Volvo XC90 var först tänkt att lanseras mot slutet av 2014 men förseningar gör att detta skjuts fram till början av 2015. Du som är ute efter nya XC90 får alltså tyvärr vänta i ytterligare två år. Med tanke på Volvos delvis sviktande försäljning vore nya XC90 ett välkommet tillskott redan i dag. Men tyvärr icke.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!