090408-porsche-911-gt3-rs

Porsche 911 GT3 RS – lättviktaren på gång med nytt fejs

Sedan förra året genomgår nuvarande generation Porsche 911 en föryngring som bland annat innebär visuella förändringar och förfinade drivlinor. En av de bilar som ännu inte genomgått kuren är gatlegala racerbilen GT3 RS, men det är på gång kan vi nu se på spionbilderna.

En ny generation Porsche 911 är under full utveckling hos sportbilstillverkaren i Zuffenhausen. En generation som dock ligger ett par år fram i tiden, vilket gör att Porsche för fulla muggar genomför en uppdatering av nuvarande generation. Än så länge är bara Carrera-, Targa- och GT3-modellerna som har fått ta del av nyheter i form av förfinat yttre och förbättrad mekanik, bland annat genom direktinsprutade motorer och dubbelkopplingslåda, PDK på Porsche-språk. De 911-versioner som fortfarande får dras med att ”vara gamla” är Turbo, GT2 och GT3 RS.

Men nu har vi fått ett gäng färska spionbilder från Tyskland som visar att GT3 RS är på gång med sin version av facelift.

Vanliga GT3 uppdaterades i januari och ställdes ut på Genèvesalongen i förra månaden. Visst är det en läcker bil på många sätt och vis, men den bil som får folk att dregla lite extra är den lättade versionen – Porsche 911 GT3 RS.

GT3 RS är baserad på den bredare karossen som Carrera 4S besitter. Genom att ta en titt på framskärmarna på bilen på bilderna ser det ut som att den blir ännu lite bredare än sin donator. Maffigt ska det vara på en modell som berikas med RS-suffixet. Vingen som sitter över motorluckan bak är ny och justerbar och bjuder förmodligen på än mer downforce än vad vingen på nuvarande GT3 RS gör. Andra nyheter är, precis som på övriga modeller, bi-xenonstrålkastare, LED-teknik i baklamporna och grövre luftinsläpp i fronten.

Bortsett från den lägre vikten skiljer sig GT3 RS från vanliga GT3 med bland annat bredare spårvidd och hjul samt hårdare stötdämpning och fjädring. Det är små detaljer som dessa som gör GT3 RS till en sorts gatlegal banracer som är snabbare och vassare än sin RS-lösa broder.

Detta trots att motorn är densamma som i GT3, alltså en boxersexa på 3,8 liter (uppborrad från 3,6 liter), dock inte direktinsprutad. 435 hästkrafter klämmer den ur sig.

Till vanliga GT3 är det sexväxlad manuell låda som gäller och detsamma blir det till RS-versionen. Men vi har hört rykten om att dubbelkopplingslådan PDK kan komma som tillval till GT3 RS, väldigt välkommet hos många spekulanter med tanke på komforten det ger samt att bilen blir aningen snålare och snabbare.

Med största sannolikhet blir det publik premiär för den färdiga bilen på Frankfurtsalongen i september.

Läs mer

Bilspionen

Provkörningar

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr