En Porsche 911 Turbo S? Nej, en hybridversion av Porsche 911 Turbo S, mer ännu fler hästkrafter. Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix

Porsche 911 Turbo S E-Hybrid på ingång

Jo då, det blir en elektrifierad 911 till sist. Nu rullar Porsche runt med en testprototyp där boxersexan assisteras av en elektromotorisk kraft.

En av världens mest ikoniska bilmodeller – Porsche 911 – är inte den som normalt står för väldiga förändringar. Formerna har bestått sedan första 911:an rullade ut på vägarna 1963, så även den sexcylindriga boxermotor som har hängt med sedan tidernas begynnelse. Svansmotorkonceptet håller också ett fast grepp om modellen.
En av de största förändringarna var förstås när generation 993 blev 996, då ersättes luftkylning med vätskekylning. Nästa stora förändringar var när föregående generation fick turbo redan i standardutförande.

Nu är det dags för nästa stora förändring. På bilderna här ser vi nämligen en Porsche 911 Turbo som för första är försedd med en rund, gul klisterlapp i bakrutan. Det är inte själva klisterlappen som är det intressanta, däremot vad den signalerar. Rund, gul klisterlapp är tyska för att bilen är ett hybridtestfordon. Porsche 911 är alltså på väg att bli hybridbil ”för första gången” (att vi använder citattecken beror på den 911 GT3 R Hybrid som Porsche visade 2010).

Något vill Porsche dölja där bak i och med mörktonade bakre rutor. Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix

Att Porsche tidigare har nosat på en laddbar hybrid i 911-utförande är känt, men intresset för projektet var inte gigantiskt. Dock meddelades det ett par år senare, i samband med att nuvarande 992-generationen gjorde entré, att modellen har förberetts för hybriddrift för att inte stå handfallen den dag då kunderna och omvärlden kräver en elektrifierad Porsche 911.

Med största sannolikhet är Porschen på dessa bilder en laddhybrid baserad på samma grundkoncept Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid som sedan uppdateringen når upp till 700 hästkrafter. Dock rör det sig inte om en 4,0-liters V8 i 911-laddhybriden utan om en boxersexa som assisteras av en elmotor (den är på 136 hk i Panamera-laddhybriden).

En liten klisterlapp avslöjar att det är en elektrifierad Porsche 911 som rullar runt och på Nürburgring. Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix

Porsche 911 Turbo S E-Hybrid kommer att landa någonstans omkring ovan nämnda effektsiffra för att ”knäcka” dagens toppversion 911 Turbo S som har 650 hästkrafter. Oliver Blume, Porsches vd, har tidigare sagt att en hybridversion av 911 ska bjuda på mest prestanda av alla 911-modellversioner.

Nuvarande 911 (992) börjar närma sig en större uppdatering, en så kallad facelift. Troligtvis introduceras laddhybridversionen i samband med uppdateringen av hela modellserien. 

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!