101126-rolls-royce-ghost

Rolls-Royce Ghost sträcker på sig

Rolls-Royce minsting är lyxiga Ghost som lanserades förra året. Denna ”lilla” britt mäter 5,4 meter från strumplästen vilket tydligen har visat sig vara för kort. Vår spionfotograf har lyckats plåta en med förlängd hjulbas vilket är ett tecken på att kunderna fortfarande vill sitta i baksätet.

Förra året var det mycket snack om att Rolls-Royce tänkt om, i alla fall en aning, och därför lanserade en ”liten” bil vid namn Ghost. För drygt två miljoner kronor kan man bli ägare till en 5,4 meter lång Ghost som bjuder på klart tajtare benutrymme i baksätet än storebror Phantom. Anledningarna till att Rolls-Royce utvecklade en mindre bil är många, men två av de tyngsta anledningarna sägs ha varit att få ned märkets genomsnittliga koldioxidutsläpp (nya regler är som bekant på väg) samt att de vill få kunderna att sitta bakom ratten i bilarna och inte enbart jäsa i det lyxigt väl tilltagna baksätet.

Men uppenbarligen gick det där sista inte hem hos kunderna (åtminstone inte alla som är sugna på Ghosts tajtare former) med tanke på att vår bilspionfotograf nyligen fotograferat en Rolls-Royce Ghost med förlängd hjulbas. Vår spionfotograf hälsar att det ser ut att röra sig om en förlängning på omkring 20 centimeter, alla går baksätet till godo.

Frågan är om inte Ghost i förlängd version kommer att få en del kunder att skippa flaggskeppet Phantom då de utrymmesmässigt närmar sig varandra medan inköpspriset fortfarande kommer att skilja en del. Men förmodligen inte, de som köper en Ghost eller Phantom vänder knappast på slantarna.

De som väljer en förlängd Ghost kanske i stället gör just det valet för att vara ”en vän av miljön”. Det ser kanske lite bättre ut att komma med en 5,6 meter lång bil till kasinot i Monte Carlo i stället för en 5,8 meter lång bil, eller...!?

Under huven lär det i den förlängda versionen handla om samma bjässe till maskin som i vanliga Ghost, det vill säga V12:an på 6,6 liter som ger 563 hästkrafter och 680 newtonmeter. Den åttastegade automatlådan från ZF lär också kvarstå medan 0-100 km/h kommer att försämras något. Vanliga Ghost gör 0-100 km/h på 4,9 sekunder trots en vikt på 2,4 ton.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr