Det har varit många turer i media kring nya Saab 9-3X. Blir modellen av eller inte? Ett tag kom det uppgifter om att den var lagd på is, ett tag sades det att lanseringen var uppskjuten och till sist kom uppgifter från Saab Automobiles presschef som berättade att lanseringen är nära förestående. Och nu är det dags! I början av nästa månad när Genèvesalongen slår upp sina portar står Saab 9-3X där som ett av huvudnumren, i alla fall om man ser på det med svenska ögon.
Men inte behöver vi vänta så länge för att få se hur bilen ser ut. I går kväll tog vår spionfotograf bilder på nya 9-3X, helt utan maskering. Som vi kan se handlar det alltså om en 9-3 som piffats upp med lite plastattiraljer à la Volvo XC70 och Audi Allroad, som också utgör den närmaste konkurrensen tillsammans med Skoda Octavia Scout.
Förutom extra plast i front, bak, längs dörrtrösklar och skärmkanter besitter 9-3X dessutom högre markfrigång än vanliga 9-3. Cirka 25-30 millimeter mer luft passerar underredet.
Så klart är det fyrhjulsdrift som gäller, eller XWD som det heter på Saab-språk. Samma system som redan har introducerats till 9-3 för ungefär 1,5 år sedan och som utgörs av Haldex lösning av fjärde generation. Tillval blir den intelligenta elektroniskt styrda bakre differentialbromsen som portionerar ut kraftuttaget mellan bakhjulen som vid behov kan få all driveffekt.
Under huven på testbilen här på bilderna sitter 2,0T-motorn vilket innebär 210 hästkrafter matade med bensin. Utöver denna lanseras 9-3X även med dieselalternativ – TiD med 150 hästkrafter samt TTiD med tvåstegsturbo och 180 pigga hästkrafter.
Kommer du ihåg hur det hela började när 9-3X kom på tal? Det var i form av konceptbilen med samma namn för sju år sedan. En tredörrars läckerbit som ställdes ut på Detroitsalongen det året. Nya 9-3X inte riktigt lika tuff, men däremot betydligt mer praktisk och med större möjligheter att stjäla kunder från de tre etablerade bilarna nämnda ovan.
Saab 9-3X kommer att finnas tillgänglig hos Saab-handlarna i början av sommaren. Vi återkommer med mer information och prisuppgifter så fort som möjligt.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.