080627-saab-9-4x-spion

Saab 9-4X med interiör fångad på bild

I GM:s fabrik i mexikanska Ramos Arizpe är planeringen inför tillverkningen av nya Saab 9-4X långt gången. Hösten 2009 ska de första produktionsmodellerna rulla av bandet, men redan här och nu kan du få en glimt av Saabs nya crossover plus en tydlig bild av interiören.

Första gången vi fick se kommande Saab 9-4X var på Detroitsalongen i januari i år. Då gick den under namnet 9-4X BioPower Concept och var ett av dragplåstren på salongen. Konceptbilen var utrustad med en 300 hästkrafter stark etanolmotor på två liter fördelade över fyra cylindrar, en motor som kommer att hänga med till produktionsversionen. Därutöver kommer den V6-motor som systermodellen Cadillac BRX (hette Provoq som koncept) får under huven, men i 9-4X hamnar volymen på 2,8 liter. På dieselsidan planeras bland annat en ny 250 hästkrafter stark V6-maskin och det vore förvånande om den fina 1,9-liters TTiD-motorn från 9-3 inte kommer till användning i 9-4X. Slänger man en blick på Opel Insignias breda motorpalett så kan man anta att en eller ett par av dessa maskiner också kan komma till nytta. Lite längre in i bilens livscykel kan vi troligtvis få se samma bensin/elhybrid som planeras till BRX. På transmissionssidan blir det en sexväxlad automatlåda som huvudnummer, men även manuellt finns för de som önskar. Självklart får 9-4X fyrhjulsdrift från Haldex (generation fyra), XWD på Saab-språk, samt den elektroniskt styrda bakre diffbromsen eLSD. Systemet har redan rönt stor uppmärksamhet i Saab 9-3 Aero XWD.

Tittar man på bilderna nedan så kan det vara en aning svårt att avgöra vad som skiljer mellan produktionsvagn och konceptbil. Enligt Andreas Askegren, produktstrateg hos Saab, stämmer 85 procent av det vi såg i Detroit med produktionsversionen som kommer under hösten nästa år. Det bör tilläggas att Saab inte kallar sin knappt 4,8 meter långa 9-4X för suv, utan med den låga slanka profilen väljer man att kalla den för crossover.

Mest intressant med de nya spionbilderna är nog ändå interiörbilden som avslöjar att det som visades upp på Detroitsalongen inte förändras allt för mycket, det mesta är sig likt. De största skillnaderna är gallret för luftinsläppen som har bantats ner en del, att informationsdisplayen har blivit mindre och mer ”sansad” samt att ett litet fack/askkopp har placerats framför växelväljaren.

Saab 9-4X kommer att tillverkas i Ramos Arizpe, Mexiko, där GM redan tillverkar bland annat Chevrolet HHR. Att produktionen lagts där är till stor fördel för Saab på grund av den låga dollarkursen. Även om Nordamerika är en av huvudmarknaderna så ska 9-4X säljas globalt till skillnad från 9-7X.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!