090729-skoda superb combi

Skoda Superb Combi – bästa bilderna hittills

I Frankfurt begår Skodas rymligaste bil någonsin världspremiär – Superb Combi. Med samma generösa mått som sitt sedansyskon, fast med herrgårdsvagnsformer, lär den bli en svårslagen storlastare av rang. Här är tydligaste tjuvtitten på vad som komma skall.

För snart ett och ett halvt år sedan blev nya Skoda Superb officiellt presenterad. En bil som för en hyfsat liten peng bjuder på utrymme, speciellt för baksätespassagerarna, som hör till betydligt större och dyrare vagnar. Dessutom introducerade denna generation Superb ett nytt tänk vad gäller bagageluckekonstruktionen som gör bilen till en blandning mellan sedan och halvkombi.

Även om denna sedanversion, som har fått mycket lovord, inte bara från oss, är rymlig så är det ingenting mot vad som komma skall – närmare bestämt på Frankfurtsalongen i september då Skoda Superb Combi har premiär. Kombiversionen har samma längd (4,86 meter) och axelavstånd (2,76 meter) som sedanversionen, men kommer att vara högre vilket gynnar lastutrymmet. Dessutom har vi hört vaga rykten som säger att baksätet, jämfört med i sedanversionen, kommer att vara justerat en aning för att ännu mer gynna lastutrymmet bakom ryggstödet. Exakt vad det skulle innebära vet vi inte, men det skulle kunna vara så att sätesraden är något framskjuten för längre lastlängd i bagageutrymmet. Det skulle i så fall minska det limousinliknande benutrymmet för baksätespassagerarna, men antagligen ändå vara i topp i klassen. Hur mycket bilen rymmer vet vi i dagsläget inte, men det finns uppgifter som pekar på upp mot två kubikmeter vilket i så fall skulle betyda att konkurrenter som exempelvis Volvo V70 och Ford Mondeo akterseglas. Mondeo i kombiutförande rymmer med nedfällda säten som mest drygt 1,7 kubikmeter.

Under huven blir det samma maskiner som hos sedanversionen, det vill säga tre bensin- och tre dieselmotorer. På bensinsidan handlar det om två TSI-motorer på 125 respektive 160 hästkrafter samt en V6 FSI-motor på 260 hästkrafter. På dieselsidan är instegsmotorn TDI 105 (den som benämns Greenline) och följs av två TDI-motorer på 140 respektive 170 hästkrafter.

Beroende på motor så är det fem- eller sexväxlade manuella lådor som gäller. DSG, alltså dubbelkopplingsteknik, kommer att finns som tillval, liksom fyrhjulsdrift från svenska Haldex (standard på V6 FSI). Det vore också på tiden att Skoda i samband med Superb Combi introducerar fyrhjulsdriven diesel i kombination med DSG. Jag känner till flera som många gånger svurit över denna icke existerande valmöjlighet.

Säljstart är det troligtvis i vår nästa år. Introduktionen av den tjeckkombi kan enligt uppgifter också innebära att Skoda äntligen tar klivet över Atlanten.

Finns det en bil som eventuellt kan komma att slå nya Superb Combi på fingrarna vad gäller lastutrymme är det nästa generation Saab 9-5 SportCombi med tanke på dess längd, dryga 15  centimeter längre än tjeckernas.

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!