Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix

Tesla tillbaka på Nürburgring – ute efter rekord?

Plaid-versionen har precis lanserats och enda anledningen till att den dyker upp på ”Ringen” igen bör vara den där rekordtiden som redan påstås vara inofficiellt slagen.

Minns du hösten 2019 och den handfull artiklar vi skrev om Tesla och Nürburgring? Först rapporterades det om hur elbilstillverkaren siktar på att knäcka Porsche Taycans rekord, kort därefter dök en annorlunda Model S upp på den berömda banan och det snackades om en ny drivlina vid namn Plaid.
Bara några få dagar senare dök ytterligare en annorlunda Model S upp på Nürburgring, denna gång ackompanjerad av uppgifter som sa att modellen hade slagit till nytt rekord rekord runt banan, nästan 20 sekunder snabbare än Porsche Taycan Turbo S.

Tesla själva meddelade på Twitter att man uppmätt tiden 7 minuter och 20 sekunder, alltså 22 sekunder snabbare än Porschen, men att man skulle kunna finslipa detaljer på bilen för att nå 7 minuter och 5 sekunder.
En knapp månad senare, efter att Tesla installerat en Supercharger-laddare på stället, dök de två prototypbilarna upp på banan igen – med sikte på rekord, snackades det om.

Tillbaka på Nürburgring... rekord i sikte? Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix

Något rekord meddelades aldrig, möjligtvis att det inte klockades officiellt (de tider som det från början pratades om klockades manuellt av personer utanför banan). Därefter dök en pandemi upp och Tesla och Nürburgring var inte längre lika hett.
Men i september i fjol meddelade Elon Musk att nya Tesla Roadster ska bege sig ut på Nürburgring under 2021, och bara ett fåtal dagar senare ”presenterades” nya prestandamodellen Tesla Model S Plaid.

Inga R-däck som senast, däremot Michelin Pilot Sport 4 S som är framtagna för att kunna hantera viss bankörning. Bilen får därmed ses som ”standard”. Foto: Heinz Toni Sesterheim / CarPix

Nu är det 2021 och Tesla är, som Musk sa, tillbaka på Nürburgring. Det finns det bildbevis på, bland annat bilderna du ser här som visar en Model S Plaid på väg in till banan.
Det är alltså inte Roadster som är på plats, och att Model S Plaid är det i stället kan vara ett tecken på att Roadster ännu inte är mogen för att sätta det mäktiga rekordvarv som den skulle kunna göra med tanke på prestandan.
Men Model S Plaid har likvärdiga accelerationsprestanda (0-100 km/h på under två sekunder), om än inte lika hög toppfart som Roadster påstås ha (över 400 km/h). Plaid toppar ”bara” 322 km/h.

Om vi ska spåna riktigt rejält, vilket är tillåtet vid tillfällen som detta, så kan den Model S Plaid som nu dykt upp på Nürburgring vara en rekognosceringsbil som ska bana väg för den riktiga rekordbilen, i så fall nya Tesla Roadster.

Hur det än ligger till lär vi få någon form av svar de närmaste månaderna...

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!