080627-toyota-iq-20082009

Toyota iQ finslipas

Toyotas kommande lilla minsting iQ ska bland annat sätta Smart Fortwo på plats. Nu har den 3+1-sitsiga bilen fångats på bild medan den finslipas inför produktionen som bara är några månader bort.

Det var på bilsalongen i Frankfurt i september förra året som Toyota för första gången visade upp sin lilla intelligenta bil iQ – då i konceptform. På Genèvesalongen ett halvår senare kunde man i stället ta en titt på hur bilen mer eller mindre ska se ut i produktionsutförande. Nu är det dags att ta en titt på den igen, dock i maskeradkläder för att inte avslöja eventuella förändringar inför lanseringen som äger rum i början av 2009. Produktionen sätter igång i slutet av nuvarande år och redan första året ska produktionstakten ligga på 100 000 bilar.

Toyota iQ är en liten bil, 2,98 meter lång. Det är exempelvis cirka 0,4 meter kortare än Aygo och nästan 0,8 meter kortare än Yaris. Trots det kompakta formatet rymmer iQ fyra platser i en 3+1-konfiguration, där tre vuxna ska få plats och den sista platsen är vigd för barn alternativt bagage. Imponerande med tanke på att en av huvudkonkurrenterna – Smart Fortwo – bara har plats för två personer och det i en bil som inte ens är två decimeter kortare.

Liten bil kan lätt förknippas med dålig säkerhet, men där tänker Toyota inte spara på krutet. Japanerna planerar att erövra betyget fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktester och lyckas man med det har nog hälften av iQ-spekulanterna redan där övertygats. Enligt tidigare uppgifter utvecklar Toyota en krockkudde som ska ta plats där bak och skydda vid kollisioner bakifrån, vilket kan vara en god idé med tanke på den obefintliga bakre deformationszonen.

På motorsidan planeras det två bensinare och en diesel. Enligt tidigare uppgifter så är den ena bensinmotor på en liters volym och utvecklas tillsammans med Yamaha. Hur bränslesnåla de blir är okänt men utsläppsmässigt ska de hamna från runt 100 upp till strax under 120 gram koldioxid per kilometer. Alla motorversionerna kommer alltså med största sannolikhet hamna under gränsen för miljöbilsklassningen på 120 gram per kilometer. Det berättigar till den statliga miljöbilssubventioneringen vid nybilsköp, men däremot slipper den inte undan trängselskatten* i Stockholm eftersom iQ inte kommer med etanolmotor eller med hybriddrift.

* Nya miljöbilar som registreras efter årsskiftet kan behöva betala trängselskatt efter ett nytt förslag. Läs mer om detta via länken nedan.

Läs mer

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!