070320_porscheGT2

Ultimata värstingen från Porsche

Årets vintertestsäsong börjar lida mot sitt slut. Men innan Porsche ger sig söderut genom Sverige ska de utsätta kommande värstingen GT2 för ytterligare prov.

Porsche 911 GT3 och GT3 RS finns redan att köpa. Men det finns köpare som inte nöjer sig med dessa i princip banracingfärdiga bilar.  Råast av dem alla kommer GT2 att bli. Här kombineras lättviktstänkandet från nämnda modeller med motorn från 911 Turbo. Inte nog med det, Turbo-köparna får nöja sig med 480 hästkrafter, GT2 sägs få 500-520 hästkrafter. 

Det lär bli riktigt svårt att få ner kraften i backen, Turbo-modellens fyrhjulsdrift har bantats bort till ren och skär bakhjulsdrift. Det är kanske inte så konstigt att förra generationen GT2 fick öknamnet ”the widowmaker”, änkeskaparen.

Förra generationen GT2, byggd på generation 996, saknade nämligen allt vad elektroniska hjälpmedel heter. Antispinn och antisladd skulle kanske inte ha adderat så mycket vikt men i gramjakten så fick de alltså stryka på foten. I nummer 6/2001 rapporterade en skräckslagen PeO Kjellström från toppfartsprovkörning av monstret. Bilens lätta framvagn fick PeO att backa av vid 300-strecket, toppfarten skulle annars vara 315 km/h.

Hur det blir med elektroniken i nya GT2 är okänt, som syns på bilderna finns i alla fall Club Sport-paket som inkluderar säkerhetsbur.

Visuellt blir det en märklig blandning. De speciella led-blinkersen från luftintagen på 911 Turbo har lånats rakt av men de lågt placerade dimljusen får GT2 klara sig utan. De tre luftintagen blir dessutom bra mycket större. Den speciella luftslitsen precis nedanför frontluckan är bekant från GT3/GT3 RS.

Snett från sidan syns det också tydligt att GT2 får speciella trösklar och nästa steg i att få fram optimal aerodynamik är den gigantiska fasta vingen på motorluckan.

Om bakre stötfångaren, med mängder av öppningar för optimerade luftströmmar, verkligen kommer att se ut som på testbilen blir det en minst sagt orolig design. Förhoppningsvis kan vi också räkna med något snyggare ändrör för avgasrören.

Världspremiären förläggs troligen till höstens bilsalong i Frankfurt (11-23 september). Räkna med ett pris farligt nära 1,6 miljoner kronor. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!