Fortfarande kraftigt maskerad, men vi lovar, det är en Mercedes GLC därunder. Foto: Andreas Mau / CarPix

Vintern har kommit för Mercedes GLC

Kommande Mercedes GLC testas för fullt uppe i Arvidsjaur. Suven kommer nästa år och får precis som C-klass endast fyrcylindriga motorer – även i vassaste AMG-version.

Det är full fart uppe i Arvidsjaur fortfarande, speciellt på Mercedes testanläggning. Nästa generation GLC testas för fullt och bygger på den äldre plattformen MRA, till skillnad från eldrivna EQC som bygger på plattformen kallad MEA.

GLC kommer fortsatt drivas av bensin- och dieselmotorer, men givetvis med stöd från en mindre elmotor. Antingen som mildhybrid eller laddhybrid.

Precis som för C-klass kommer GLC i fortsättningen bara finnas med fyrcylindriga motorer, något som gäller även för de mest håriga AMG-versionerna. Och den som vill ha manuell låda i sin GLC (eller C-klass för den delen) får leta vidare, endast automat i framtiden.

Suven är fortfarande kraftigt maskerad och inte mycket går att tyda under virrvarr-mönstret. Baklamporna ser ut som något Mazda designat, men är så klart bara hitte-på. Framlamporna lika så, de ser i nuläget provisoriska ut.

Suven kommer växa en aning, tänk på att GLB bara är några centimeter kortare än nuvarande GLC. Lansering sker i början av år 2022 och självklart kommer även en coupéversion.

1 av 5: Baklamporna känns som en mix av Mazda CX-5 och roboten C-3PO. Men de är bara provisoriska. Foto: Andreas Mau / CarPix
2 av 5 Foto: Andreas Mau / CarPix
3 av 5 Foto: Andreas Mau / CarPix
4 av 5 Foto: Andreas Mau / CarPix
5 av 5 Foto: Andreas Mau / CarPix

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!