Första gången vi såg T-Roc var i mars 2014 när Volkswagen drog skynket av konceptbilen. Det udda med denna vagn, som var en förhandsvisning av märkets kommande suv av mindre format, var taket. Det var nämligen avtagbart. T-Roc Concept var något så ovanligt som en cabrioletsuv.
När T-Roc i produktionsutförande presenterades i augusti 2017 hade modellen fått ytterligare två sidodörrar samt ett fast plåttak. Något annat var inte väntat. Men i februari 2018 meddelade Volkswagen att T-Roc utan tak blir av och att de satsar omkring 800 miljoner kronor på att förverkliga modellen.
Nu har T-Roc Cabriolet siktats i norra delarna av Sverige där den genomgår köldtest av olika slag. Vanliga T-Roc har redan genomlidit motsvarande test, så Volkswagen vet vad själva modellen går för där uppe. Däremot måste de unika detaljerna för cabrioletversionen testas i kylan, exempelvis suffletten. Den måste kunna hålla den 30-gradiga kylan på behörigt avstånd från passagerarna, och fällningsmekanismen får inte kärva av lite snö och is.
På tal om sufflett. Du kanske tycker att den på bilderna här är bekant? Vi håller i så fall med dig på den punkten. Suffletten är nämligen väldigt lik suffletten som fanns hos den Volkswagen Golf Cabriolet som lades ned i februari 2016, det vill säga Golf föregående generation (sjätte generationen). Till och med ramkonstruktionen och bakrutan ser extremt lika ut ”Golf-sexans” motsvarigheter.
Sufflettens likheter har möjligtvis att göra med produktionsplatsen för T-Roc Cabriolet. Modellen ska nämligen tillverkas i Volkswagens fabrik i Osnabrück, med andra ord gamla Karmann-fabriken som har byggt klassiker så som Volkswagen Karmann Ghia och Beetle Cabriolet (Typ 1) men även bilar av andra märken, exempelvis BMW 635 CSi, Chrysler Crossfire, Mercedes CLK, Triumph TR6 och Porsche 912 – bara för att nämna några av alla modeller som satts ihop där. Sedan 2010 är fabriken i Volkswagens ägo.
T-Roc Cabriolet, som sägs bli strikt fyrsitsig, kommer mer eller mindre att dela motoralternativ med vanliga T-Roc. Även en R-version kan bli aktuell.
Volkswagen har sagt att försäljningen och produktionen ska komma igång under 2020, men vi tror att vi får se den tidigare än så. Förmodligen på Frankfurtsalongen i september. Omkring 20 000 exemplar årligen siktar Volkswagen på att tillverka och sälja.
Om Audi tänker i samma banor som Volkswagen återstår att se, men förmodligen tänker koncernens lite finare märke inte låta Q2, som är systermodell till T-Roc, tappa taket.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.