Foto: TrackandTuner.com

Volvo S60 Polestar på väg mot 450 hästkrafter!

En mycket märklig Volvo S60 Polestar dök nyligen upp på Nürburgring. Det är ingen vanlig S60 Polestar det handlar om, det avslöjar detaljerna. Kan vi hoppas på 450 hästkrafter?

https://www.instagram.com/p/BGKEXKFM9Xp/

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Volvo S60 Polestar och V60 Polestar uppdaterades nyligen. Sex cylindrar blev fyra och 350 hästkrafter blev 367 samt 0-100 km/h på 4,9 sekunder (S60-versionen) förvandlades till 4,7 sekunder. Mycket glädje i kommentarsfältet över de extra hästkrafterna, men ändå en viss besvikelse då Volvos prestandabil nummer ett inte når upp till de tre tyskarnas motsvarigheter – med BMW M3 Sedan inom närmast räckhåll.

Men nu kan ni pusta ut och låta besvikelsen rinna av er, för Volvo har någonting riktigt vasst på gång. På Gran Turismo 2016 Nürburgring för en och en halv vecka sedan dök det nämligen upp en S60 Polestar – och inte vilken som helst, som många säkerligen trodde, utan en S60 Polestar med kamouflage på strategiska ställen.

Varför kamouflerad? Jo, Volvo och Polestar vill ju inte avslöja de aerodynamiska förbättringarna som har gjorts i fronten. Trots maskering baktill ser vi att diffusorn inte är densamma som på vanliga S60 Polestar. Dessutom finns det ytterligare en avslöjande detalj – luftuttagen på huven. Dessa finns normalt inte på S60 och V60 Polestar. En annan mer svårgreppad grej är bredden på bilen, i alla fall spårvidden då hjulen ligger längre ut mot skärmkanterna än normalt. Eventuellt tycker vi oss också skönja mer utlagda skärmar. Även fälgarna skiljer sig från vanliga S60 Polestar.

Störtburen som är monterad i bilen ska vi inte låta oss luras av, det är ingen tävlingsbil vi ser här utan Volvos svar på BMW M3, Mercedes-AMG C 63 och Audi RS4.

Foto: TrackandTuner.com Foto: TrackandTuner.com

Vi vet inte vad det sitter under huven, men vi tror oss veta. Ljudet från maskinen låter misstänkt likt Volvos High Performance Drive-E Powertrain, det vill säga den tvålitersmaskin som med hjälp från två avgasdrivna turboaggregat och ett eldrivet, totalt tre aggregat, pumpar ur sig hela 450 hästkrafter och 500 newtonmeter.

Vi har kört S60 med just den motorn som imponerade stort (se vår körning på film här och läs hela provkörningen här), och Polestar har varit en stor bidragande del vid utvecklingen av denna maskin. Dessutom är det mer eller mindre känt att Polestar-modeller i framtiden ska få ta del av denna tvålitersbest som har chans att slå tyskarnas maskiner på vissa fingrar. Prestandamässigt bör BMW M3 Sedan kunna bli omkörd av denna extra muskulösa S60 Polestar.

Foto: TrackandTuner.com

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!