Foto: CarPix

Volvo S90 D4 190 hk visar upp sig

Medan övriga biltillverkare lägger fullt fokus på stundande Frankfurtsalongen har Volvo sin blick riktad åt helt annat håll – sluttesterna av S80-efterträdaren S90.

I stället för bilsalongen i Frankfurt har Volvo siktet inställt på bilsalongen i Detroit i januari, precis som vi skrev förrförra veckan och som i dag har bekräftats av Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. I Detroit strax efter årsskiftet ska Volvo nämligen visa S90 för världen för första gången. Modellen, som ersätter dagens S80, vet vi redan hur den ser ut utan maskering då vi i slutet av augusti avslöjade den i form av en modellbil i skala 1:43. Vår artikel och bilderna spred sig därefter som en löpeld över hela världen.

Så spionbilderna som vi ser här i dag är inte lika exalterande som tidigare spionbilder vi visat er. Däremot är de betydligt skarpare och av högre kvalitet samt att vi för första gången får se Volvo mäta avgasvärdena med hjälp av utrustningen som är påhängd på dragkroken.

Bilderna är tagna i Spanien och tillsammans med att tips från er läsare har avtagit på sistone kan det vara så att Volvo har förflyttat hela testprocessen. Det kan vara för att undvika allt för många nyfikna blickar, men mer sannolikt är att det handlar om tester i varmt klimat, något Sverige har svårt att erbjuda nu när sommaren nästan är slut.

I slutet av augusti halkade nya S90 ut på nätet i form av en modellbil.

Slår vi upp denna Volvo-prototyp i Bilregistret ser vi att det är en svart Volvo av okänt modell det handlar om. Men att det är en S90 råder det ingen tvekan om. Vi ser också att Volvo står som ägare på bilen och att den är utrustad med en dieselmotor på 140 kilowatt, med andra ord D4-dieselmotorn med 190 hästkrafter (nio hästar mer än i S80 D4). Motorn är en så kallad ny Drive-E/VEA-motor och lär i S90-sammanhang bli en storsäljare. D4-alternativet har vi ännu inte sett hos S90:ans syskon XC90 där D5 med 225 hästkrafter fungerar som instegsmotor.

Vad vi ställer oss en aning skeptiska till i uppgiftsväg är bilens storlek. Längden på 485,1 centimeter, samma siffra som tidigare prototyper uppvisat, är tre millimeter kortare än dagens S80. Siffran kan vara stämma, men är det rätt väg att gå när Volvo vill kliva upp ett steg till på premiumstegen och konkurrera med framför allt tyskarnas motsvarigheter som är större (Audi A6 +8 cm, BMW 5-serie +6 cm och Mercedes E-klass +2 cm). Fast vi vet ju inte om Volvo har lyckats trolla med det interiöra utrymmet. På bredden säger uppgifterna att Volvon är 187,6 centimeter, tre centimeter smalare än S80 men bredare än de tre tyskarna.

Vi kan förvänta oss att stora portioner XC90-interiör hamnar i S90 och V90.

S90 och XC90 delar merparten av de tekniska komponenterna med varandra då både bilarna byggs på Volvos helt egna, fristående SPA-plattform. Det betyder motsvarande drivlinor där ett Twin Engine-alternativ, med andra ord en laddhybrid, fungerar som både topp- och prestandaalternativ. Om det blir i T8-konfiguration återstår dock att se.

Efter världspremiären i Detroit om fyra månader kan vi börja se fram emot världspremiären av kombiversionen V90 som ska ersätta svenska folkets favoritbil nummer ett – V70. V90-premiären kommer med all sannolikhet att vara förlagd till bilsalongen i Genève i mars nästa år med tanke på att Volvo bara visar nytt på tre salonger årligen – i Detroit i januari, i Genève mars och alternerande i Peking och Shanghai i april. Paris- och Frankfurtsalongen, som också alternerar, i september/oktober har Volvo valt bort.

Något senare kommer V90 Cross Country som ersätter dagens XC70 och ännu lite längre fram i tiden kanske, kanske en coupévariant, C90, kommer.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!