Foto: Kim och Oskar Kurvinen

Volvo S90 visar fronten i Gästrikland!

Volvo testar kommande S90 allt mer intensivt, det märker vi genom alla rapporter från er läsare runt om i Sverige. Här är några bra bilder på nya S90 tagna på samma ställe som tidigare – på 272:an.

För en knapp vecka sedan kunde vi visa er de första bilderna på Volvos S80-ersättare S90 på svenska vägar. Vi bad er då hålla ögonen öppna, för vi har fått (och får fortfarande) in många rapporter om att det rullar S90-prototyper lite överallt i vårt avlånga land.

Far och son Kim och Oskar Kurvinen, tillika Teknikens Värld-läsare, hörde nyligen av sig med de bilder som vi ser här. Bilderna är tagna i går på väg 272 mellan Sandviken och Ockelbo, alltså på samma ställe som förra veckans bilder var tagna. Kim och Oskar ville ha en bild på fronten, så de lade sig i bakhåll och fick en fin bild – den första – på S90-fronten.

Dessa nya bilder avslöjar strålkastarna för första gången. Vi ser tydligt att de är utformade som på nya XC90 men sina karaktäristiska T-formade DRL-varselljus. De ser ut att vara avsmalnande in mot bilens mitt, precis som på XC90, något som vi även såg på konceptbilarna Volvo Concept Coupé och Volvo Concept Estate. Vi kan också räkna med att strålkastarna bildar en spets på varje skärmflank, så som det ser ut på XC90, alltså inte som på konceptbilarna.

Kylargrillen är också intressant. På bilderna har syns horisontella ribbor som ser prototypmässiga ut. På en annan bild som vi har (ej publicerad) är ribborna vertikala och konkava, det vill säga buktar inåt precis som på Concept Coupé. Det känns mer produktionsmässigt.

Foto: Kim och Oskar Kurvinen

 Bakljusen ser ut att vara äkta vara. De påminner om de vi såg på Volvo Concept Coupé.

En titt i bilregistret ger oss intressant information. De tidigare S90-prototyperna som vi visat bilder på sades ha bensinmotorer på 109 hästkrafter. Knappast överensstämmande med verkligheten. Bilen vi ser på bilderna här har enligt registret en bensinmotor på 306 hästkrafter. Det betyder att i denna bil sitter Volvos Drive-E-fyra på 2,0 liter med överladdning, en motor som bland annat finns i dagens V60 T6. Frågan är om det är en motor som hänger med till S90 i produktionsutförande. Nya T6:an med turbo och kompressor som levererar 320 hästkrafter känns mer sannolik.

I övrigt är det samma transmission, storlek och vikt på denna bil som förra veckans bilar. Vad gäller storleken är vi, som tidigare nämnt, skeptiska. Stämmer uppgifterna, 485,1 centimeter på längden och 187,6 centimeter på bredden, innebär det att S90 är både kortare och smalare än dagens S80.

Foto: Kim och Oskar Kurvinen

Att S90 syns ute på de svenska vägarna i den utsträckning som nu kan vara ett tecken på att vi får se den färdiga bilen redan i år, kanske redan i Frankfurt i september?! Marknadslanseringen är planerad till nästa år.

Som vi sa förra veckan – håll ögonen öppna! Ser du S90, eller kanske V90, hör av dig till oss på bilspionen@teknikensvarld.se. Vi belönar bra bilder som vi publicerar.

Foto: Kim och Oskar Kurvinen

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!