Volvo V30 Foto: SB-Medien

Volvo V30 – nya bilder avslöjar formerna

För nästan exakt en månad sedan visade vi er de första bilderna på Volvo V30. Nu kan vi återigen visa bilder på V30, denna gång ännu bättre bilder som avslöjar stora delar av de slutgiltiga formerna – även interiört.

Det händer mycket inom Volvo nu. Designchef Peter Horbury slutar sin tjänst på företaget och – som Teknikens Värld avslöjade för nio dagar sedan – ersätts av tysken Thomas Ingenlath, tidigare Skoda och Volkswagen, som handplockats av Volvo Personvagnars vd Stefan Jacoby.

 Dessutom ska tillverkningen i Uddevalla-fabriken upphöra om drygt ett år och flera nya modeller ska presenteras.

 En av dessa modeller är alltså Volvo V30 som kommer att ersätta dagens C30. Redan i oktober kunde vi visa er de första bilderna på V30, då tungt maskerad stående på en parkeringsplats i Amsterdam.

 De nya bilderna, tagna i går eftermiddag i Spanien, visar att bilen i Amsterdam (som också har tagit sig ned till Spanien) var skickligt kamouflerad. Det var svårt att få grepp om kombibakdelens utseende.

 Största skillnaden mellan C30 och avlösaren V30 är antalet dörrar. Medan C30 endast erbjuder tre dörrar har V30 ett femdörrarsutförande helt enligt Volvos nya recept på sportkombibilar där V60 var först ut. Att det är en sportkombi syns på bakdelen där den framåtlutade bakrutan ger just en sportigt tuff profil, det på bekostnad av bagageutrymmet. Men konkurrenterna i klassen, bland annat Audi A3 Sportback, är knappast kända för att vara storlastare utan ett sätt att transportera sig med stil – och det är just här Volvo vill slå sig in. Vill man ha en klassisk kombi ska man helt enkelt välja V70.

 Helhetsintrycket är ganska mycket V60 med välvd taklinje och de bakre, tredje sidorutorna starkt bågformiga och små. Former med förra designchefen Steve Mattin som avsändare. På V30-bilderna ser vi också en hel del av bakljusen som liksom V60 och V70 klättrar upp längs med D-stolparna. Men utseendemässigt kommer bakljusen att skilja sig från V60 genom att nederdelen avslutas högre upp. En intressant detalj är bakluckans nederdel i plåt som har en tydligt konkav profil, ungefär på samma sätt som förra generationen BMW 1-serie.

 I fronten kommer vi att få se en S60/V60-liknande utförande men som andas betydligt mer självsäkerhet och kaxighet. Det blir inte lika mycket myrsloksutseende som på sina storebröder.

 På bilderna kan vi för första gången också få en glimt av interiören. Vi ser tydligt att Volvo håller fast vid den flytande mittkonsolen med avlastningsutrymme bakom denna. Instrumentpanelen kommer att andas en hel del S60/V60 och det ser ut som att informationsskärmen med GPS och annan funktionalitet får samma låga placering som i de båda nämnda modellerna.

 En nyhet som kommer framför allt föraren till godo är mätartavlorna som får en ny layout med stor hastighetsmätare centralt placerad vilket gör den mer överskådlig och lättläst. Varvräknaren kommer alltså inte att få en lika framhävd position.

 Under huven på V30 är det främst fyra cylindrar som gäller, oavsett om det är bensin- eller dieselmotorer. Vi lär med all sannolikhet också få se en trecylindrig bensinmotor enligt samma koncept som Fords nya trecylindriga EcoBoost-motor med en liter cylindervolym. Volvos motor lär i så fall ha en del gemensamt med Fords.

 En laddhybrid står också på agendan, likaså en elbil och förmodligen också en version med Volvo Flywheel KERS där ett svänghjulssystem monteras på bakaxeln och ger bilen extra kraft tillsammans med sänkt förbrukning med upp till 20 procent.

 Volvo V30 får ett syskon i XC30. Men versionen i Cross Country-kläder kommer att lanseras något senare än V30 som kommer redan nästa år, till hösten. Förhoppningsvis visar Volvo upp en V30 Concept på antingen Detroit- eller Genèvesalongen i början av nästa år.

Volvo V30 kommer när den lanseras att gå under modellbeteckningen V40. På samma vis kommer XC30 att benämnas XC40. Detta enligt Volvos nya, kommande nomenklaturstrategi.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!