Foto: CarPix

Volvo XC40 tagen på bar gärning – första bilderna!

Det råder febril aktivitet hos Volvo på Hisingen. Inte bara S90 och V90 står och väntar runt hörnet, en ny 40-generation lurar strax bakom och kanske mest spännande i den serien är lillsuven XC40 som vi nu har första bilderna på.

Volvo har nyligen sjösatt märkets egenutvecklade plattform SPA som bildar basen till nya XC90 och kommande S90 och V90 som nästa år ersätter dagens S80 och V70. En plattform som är komplett anpassad till Volvos senaste filosofi inom bil- och drivlineutveckling, med bland annat stöd för elektrifiering. Men Volvo arbetar med ytterligare en plattform (egentligen två om vi räknar in BMA som är tänkt för Geely). Medan SPA är avsedd för större bilmodeller är CMA plattformen som ska bilda grund för nästa generations C-segmentmodeller (golfklasstorlek), med andra ord ersättaren till dagens V40.

2017 är året då CMA-plattformen får möta kunderna för första gången, då blir det sannolikt i en modell som heter XC40, det vill säga nästa V40 i suvkostym. Det är just XC40 vi ser på de dagsfärska spionbilderna som du ser här. Förtäckt till att vara en vanlig V40 av dagens generation (en så kallad mula) ser vi att det handlar om något helt annat. Den höga markfrigången avslöjar bilen. Tittar vi närmare ser vi en skarv över bakdörrarna vilket är ett tecken på att bilen har kortats ned eller förlängts, dock inte med mycket. Skarven är detaljen som avslöjar att det inte är C1-plattformen från Ford (Focus) som hjul och kaross är monterade på, i stället är det CMA-plattformen.

CMA, som samutvecklas med Geely på CEVT-avdelningen i Göteborg, är precis som SPA flexibel för att kunna bilda bas till flera olika modeller, karosser och drivlinor. I själva verket är CMA en mindre variant av just SPA. CMA står för övrigt för Compact Modular Architecture.

Foto: Illustration: Erik Andrén

 Teknikens Världs illustrationer visar hur XC40 kan komma att se ut. Se fler illustrationer här.

Med XC40 tänker Volvo ta upp konkurrensen med bland annat Audi, BMW och Mercedes i en bilklass som blir allt mer populär. XC40 ska nämligen jaga kunder som Q3, X1 och GLA annars är ute efter. Exakt hur den kommer att se ut vet vi inte i dagsläget, men Teknikens Värld har skapat illustrationer (se ovan) som visar vad vi eventuellt har att vänta oss. Med ett tufft och bastant utseende är hälften vunnet, men smarta drivlinor är andra hälften också erövrad. Små, snåla bensin- och dieselmotorer samt en laddhybriddrivlina à la Twin Engine-konceptet står på agendan.

XC40 dyker upp under 2017, därefter följer V40 samt andra 40-varianter, kanske till och med en sedanmodell. När hela 40-serien är lanserad kommer Volvo att stå med en modellpalett som är betydligt bredare än dagens. Det behövs om man ska nå upp till sitt mål om 800 000 sålda bilar 2020.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!