070403_volvo_xc60

XC60 försöker hitta formerna

På bilsalongen i Detroit tidigare i år visades Volvo XC60 Concept upp. Nu testas den i maskerad form i bland annat Norrland.

Vad som vid en första anblick skulle kunna vara en vanlig XC70 inklusive takbox på vintersemester är något helt annat.

Under den höjda, och kapade, karossen döljer sig vad som ska bli nya Volvo XC60. Bilen är kapad i bakdörrarna och takboxen är till för att simulera den högre tyngdpunkt XC60 kommer att ha jämfört med XC70. Boxen är bultad i bilens tak.

Volvo XC60 Concept hade, för att vara Volvo, vågade former men utseendet och formatet på denna är inte långt borta från det som blir slutresultatet.

Att kunna erbjuda en mindre suv är viktigt för Volvo och alla andra biltillverkare, eftersom de inte sticker i ögonen på folk lika mycket som större suvar. Och till saken hör förstås säljframgången för bilar som BMW X3.

Körupplevelsen i en mindre suv är ungefär likadan som i en större, skillnaden är bara att man sitter en halvtrappa upp i stället för en hel.

Volvo XC60 ska enligt Volvo passa in som nästa bil för den som i dag äger en Volvo C30.

Tekniken i XC60 är inte Volvos egen utan kommer att lånas från koncernbrodern Land Rover Freelander. Denna använder sig redan av Volvos raka 3,2-liters sexa, monterad på tvären. Volvo får i gengäld en dieselfyra på 2,2-liter från Ford/Land Rover. En rad andra motorer kommer att kunna ta plats under motorhuven, däribland den orriga 2,5-liters femman med 220 hästkrafter och den mulliga Yamaha-åttan på 315 hästkrafter.

Volvo XC60 blir förstås fyrhjulsdriven och för tillverkningen av denna står svenska Haldex.

Bakom designen på konceptbilen står Steve Mattin och det är hans första officiella jobb för Volvo. Den nye designchefen markerar här att den traditionella klossformen hos Volvo är en era som går mot sitt slut.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!