Utmärkande för nya Peugeot Bipper Kombi är att den är kompakt samtidigt som den erbjuder flexibilitet och innerutrymmen som, enligt Peugeot själva, tidigare inte skådats i klassen. Peugeot Bipper Kombi går även under namnet Bipper Tepee, då främst på andra marknader.
Två skjutdörrar på bilens vardera sida underlättar insteget för baksätespassagerarna samtidigt som den asymmetriskt hängda bakdörren ska ge total flexibilitet även vid vardaglig körning och lastning.
Peugeot Bipper Kombi har fem ordentliga säten och goda innerutrymmen trots sitt kompakta yttre med en längd på bara 3,96 meter. Lastkapacitet sträcker sig från 356 liter under hatthyllan upp till 884 liter när baksätena är fällda. Detta är tänkt att uppfylla lastbehoven både för familjen och för alla med ett aktivt fritidsliv.
Storstadsborna ska också kunna använda Peugeot Bipper Kombi som citybil. Det kompakta yttermåttet gör den lättparkerad samtidigt som vändcirkeldiametern är snäva 9,95 meter.
Motormässigt kan man välja mellan en 1,4-liters bensinmotor med 75 hästkrafter eller en 1,4-liters dieselmotor (HDi) med 70 hästkrafter. Både ska enligt Peugeot kombinera låg miljöpåverkan med låga driftskostnader.
Femväxlad manuell låda är standard, men som tillval finns HDi-motorn med en automatiserad manuell växellåda som ger lägre förbrukning och därmed lägre koldioxidutsläpp.
Peugeot Bipper Kombi lanseras under våren 2008 i Europa, strax efter introduktionen av transportbilsvarianten av nya Peugeot Bipper som också finns som Citroën Nemo och Fiat Fiorino. Alla tre tillverkas parallellt i Tofas fabrik i Turkiet.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.