110523-bmw 1 m coupé

BMW 1-serie M Coupé – direktrapport från provkörningen

David Lilja är salig efter en tur till vackra Skottland. Men varför pratar han om paradis och lycka hela tiden? Svaret är kort och gott – han har kört BMW 1-serie M Coupé.

Tjena David! Har du provat ut någon kilt än?

 – Sådant har jag inte tid med. Den här bilen vill jag inte vara ifrån en endaste millisekund. Speciellt inte på de slingrande vägarna här i Skottland. Oerhört vackra scener utspelar sig utanför bilrutorna, var man än kör.

Så pass!? Du är alltså och kör BMW:s nya M-minsting 1-serie M Coupé. Är den så bra menar du?

– Rena lyckopillret. Det här är det roligaste jag rattat med BMW-emblem i nosen sedan jag fick äran att köra M3 CSL, alltså gamla E46:an. Och så är den så snygg att titta på i sin Valencia orange-kulör och den 55 millimeter breddade karossen. Mycket bättre än på bild.

Hur fungerar den på de kurviga vägarna?

– Ligger som en betongklump på vägen. Makalöst grepp som möjliggör väldigt snäv spårtagning även i tajta böjar. Men samtidigt är den en utmaning för föraren med tanke på bakhjulsdriften. Det går att ha hur kul som helst med den. Det går att hänga ut baken till skillnad från Audi RS3 som ju är den direkta konkurrenten. Även om den är extremt sportigt lagd så fungerar den även som långtursbil. Man sitter skönt i sportstolarna även om jag skulle vilja önska skalstolar. Baksätet fungerar kortare sträckor.

Hur går och låter motorn?

– 340 hästkrafter och 450 newtonmeter, 500 vid overboost, är kanske mindre än vad många M-fantaster väntat sig men räcker helt klart till. Tack vare turbon är det mest kraft på låga varv, alltså inte som M-bilar från förr som hade kraften lite högre upp i registret. Till motorn här en sexväxlad manuell låda utan paddlar, en väldigt lättarbetat och kortslagig låda. En M-knapp finns för vassare gasrespons, en knapp jag har intryckt hela tiden. I övrigt är det tunt med elektroniska finesser som man är van vid i dag – skönt! Och på din fråga om ljudet – den låter riktigt grymt!

Är den snabb?

– Oh yes! 0-100 km/h på 4,9 sekunder är inte riktigt lika snabbt som RS3:an 4,6 sekunder, men det är snabbt ändå. Snabbast är den på knixiga vägpartier där man viner igenom kurvorna. Toppfarten ligger på 250 km/h då den är elektroniskt begränsad.

Hur är utsikten från förarplatsen?

– Jag är inte helt förtjust i interiören. Här är lite alcantara och ett par M-attribut, men sedan är det stopp. Lite högre M-exklusivitet hade inte skadat. Lite mer bilpornografi med andra ord.

När kan man köpa den och hur många tusenlappar måste man offra?

– Den går att köpa redan nu. Sverige har tilldelats 70 exemplar och enligt uppgift finns några få kvar så det gäller att skynda sig och plocka ut 489 tusenlappar ur bankomaten.

Läs mer

Provkörning

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!