070116_bmw_1 Foto: Pit Fiolka

BMW 1-serie – nu med tre dörrar

Här är den uppdaterade BMW 1-serien. Förutom effektivare och snålare motorer är den stora nyheten att märkets minsting nu finns i tredörrarsutförande.

BMW fortsätter att förnya modellutbudet. Förra veckan skrev vi om den diskret uppdaterade BMW 5-serie och nu följer en finslipad 1-serie.

Även här har bayrarna gått diskret fram. Grillen har växt, strålkastarna har fått nytt stuk och den nya frontspoilern bjuder på ett större luftintag. Bakre stötfångaren har fått renare form och baklamporna har försetts med lysdioder.

Största nyheten är att 1-serien nu finns i tredörrarsutförande. Sidodörrarnas rutor saknar ramar, som på en äkta coupé. Tredörrarsmodellen går att beställa som fyrsitsig, mittenplatsen bak ersätts då av ett förvaringsfack.

BMW har ansträngt sig för att sänka förbrukningen för flera motorer. Högtrycksdirektinsprutning, bromsenergiåtervinning och en start/stopp-funktion är tre av de bidragande faktorerna. 

Motoravstängningen finns till fyrcylindriga motorer med manuell låda. När bilen står still och föraren lägger i neutral och släpper upp kopplingen stängs motorn av. Så fort kopplingen trycks ned igen går motorn igång. Start/stopp aktiveras inte om det är kallare än +3 grader eller varmare än +36 grader utanför bilen, ej heller om kupétemperaturen inte nått önskad nivå eller om batteriet är dåligt laddat.

För att kunna köra så snålt som möjligt har föraren nu hjälp av en växlingsindikator och de fyrcylindriga motorerna har fått bredare spann för lean-burn (optimal) förbränning. 

Nya 120i har 170 hästkrafter (+20 hk) men den genomsnittliga förbrukningen är bara 0,64 l/mil. En sänkning med 14 procent.

118i ger numera 143 hk (+14 hk) samtidigt som snittförbrukningen har sänkts med 19 procent, till 0,59 l/mil.

Värt att notera är att den svagaste motorn, 116i, har oförändrad effekt på 115 hästkrafter. Snittförbrukningen är dock högst av de fyrcylindriga motorerna – 0,75 l/mil!

Värstingen 130i rullar på i oförändrat skick, dieslarna 120d och 118d har blivit starkare och snålare.

Sexväxlad manuell låda är standard oavsett motor, sexväxlad automat är tillval till samtliga. Bland de nya tillvalen utmärker sig aktiv styrning och USB-port som komplement till AUX-ingången.

Priserna har gått upp 2 000-10 000 kronor, tredörrarsmodellerna är 7 000 kronor billigare än motsvarande femdörrarsmodell. 116i finns inte med tre dörrar. Nya 1-serien lanseras den 24 mars.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!