Foto: Copyright BMW AG..For press purposes only.

BMW 2-serie Active Tourer – tre snabba från provkörningen

BMW lanserar nu sin första framhjulsdrivna modell någonsin och vi har skickat Erik Wedberg till Alperna för en första provkörning. Trots att allt är nytt i Active Tourer känner Erik sig som hemma.

Hej Erik, jag hörde på väderleksrapporten att du har det varmt där uppe i bergen.

– Ja, solen steker, det är nästan 30 grader varmt och klimatanläggningen i bilen får kämpa hårt för att hålla svensk sommartemperatur inne i kupén.

2-serie Active Tourer är BMW:s första modell med framhjulsdrift, känns det ändå som en BMW?

– Absolut. Den må se ut som en blandning av Kia Carens och Golf Sportsvan men inuti är det BMW-känsla rakt igenom och kvalitetsnivån är i paritet med alla andra BMW-modeller. Men körkänslan är lite annorlunda. Den känns mer som en Mini än en BMW att köra och det har ju sin förklaring i att den delar nästan alla underliggande komponenter med nya generationen Mini; motorer, växellåda och fram- och bakvagn. Baksätet är rymligt och flexibelt, sätesraden kan skjutas i längsled för mer benutrymme eller större lastutrymme.

Vem ska köpa 2-serie Active Tourer och vad får de betala?

– BMW siktar på nya kunder, inte de som redan har en BMW. Marknadsfolket brer på brett om stadsbor med aktiv livsstil men den vettiga konstruktionen och den lite högre sittpositionen kommer främst att tilltala äldre köpare. Den kommer till Sverige i höst som 218i, 225i och 218d. Jag slår ett slag för den tysta och starka dieseln 218d som kostar från 261 000 kronor.

Hela provkörningsrapporten om nya BMW 2-serie Active Tourer kan du läsa i Teknikens Värld nummer 17, ute i butik 31 juli.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!