Hej Erik, jag hörde på väderleksrapporten att du har det varmt där uppe i bergen.
– Ja, solen steker, det är nästan 30 grader varmt och klimatanläggningen i bilen får kämpa hårt för att hålla svensk sommartemperatur inne i kupén.
2-serie Active Tourer är BMW:s första modell med framhjulsdrift, känns det ändå som en BMW?
– Absolut. Den må se ut som en blandning av Kia Carens och Golf Sportsvan men inuti är det BMW-känsla rakt igenom och kvalitetsnivån är i paritet med alla andra BMW-modeller. Men körkänslan är lite annorlunda. Den känns mer som en Mini än en BMW att köra och det har ju sin förklaring i att den delar nästan alla underliggande komponenter med nya generationen Mini; motorer, växellåda och fram- och bakvagn. Baksätet är rymligt och flexibelt, sätesraden kan skjutas i längsled för mer benutrymme eller större lastutrymme.
Vem ska köpa 2-serie Active Tourer och vad får de betala?
– BMW siktar på nya kunder, inte de som redan har en BMW. Marknadsfolket brer på brett om stadsbor med aktiv livsstil men den vettiga konstruktionen och den lite högre sittpositionen kommer främst att tilltala äldre köpare. Den kommer till Sverige i höst som 218i, 225i och 218d. Jag slår ett slag för den tysta och starka dieseln 218d som kostar från 261 000 kronor.
Hela provkörningsrapporten om nya BMW 2-serie Active Tourer kan du läsa i Teknikens Värld nummer 17, ute i butik 31 juli.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.