Foto: RM Sotheby's

BMW 3-serie Compact med V8 på 350 hk till salu

En gammal BMW 3-serie med avhuggen rumpa, en så kallad Compact, är till salu. Det höjer du förmodligen inget ögonbryn för, men om vi säger att den är rejält preppad…

Innan 1-serie fanns erbjöd BMW en mindre modell kallad Compact. Första generationen var en E36 3-serie utan sedanbaklucka. Den hade ”sågats av” och i stället ”täcktes hålet” men en baklucka à la halvkombi. Modellen fanns mellan 1994 och 2000 och ersattes under 2001 av E46 3-serie Compact som av många sågs som en styggelse med sina annorlunda strålkastare och bakljus.

Denna bil, som är till salu, tros vara en av endast två. Köper du bilen behöver du inte vara rädd för att en likadan dyker upp bredvid dig på vägen. Foto: RM Sotheby's

Ingen av de båda generationerna spelar i dag an på några känslosträngar. Men vad säger du om en 323ti från 1997, modellversionen av första generationen som hade den omtyckta, raka sexan på 2,5 liter och 170 hästkrafter? Nej just det, inte heller den får dig att bli minsta lilla knäsvag…

Foto: RM Sotheby's

Men om vi säger 323ti Compact från 1997 med V8 på 4,7 liter som ger 350 hästkrafter och 500 newtonmeter? Då blir det annat ljud i skällan!

Just en sådan bil har vi här, och den är till salu.

Foto: RM Sotheby's

1999 konverterades bilen av trimfirman Hartge. Ut plockades den raka sexan och ned pressade man BMW:s V8 på 4,4 liter som vanligtvis hittades i 540i (E39), 740i (E38) och 840Ci (E31). I dessa gav maskinen 286 hästkrafter och 420 newtonmeter (440 Nm under 740:s sista år). Men Hartge nöjde sig så klart inte med originalsiffror, utan de borrade upp motorn till 4,7 liter och genomförde diverse modifieringar för att nå 350 hästkrafter och 500 newtonmeter. Krafter som når enbart bakhjulen, inte framhjulen som på dagens 1-serie.

Foto: RM Sotheby's

Maskinen matchades med växellådan från E36 M3 Evo (3,2-litersversionen) vilket innebär manuell låda med sex växlar i stället för vanliga M3:ans fem växlar. Stötdämpare från Bilstein monterades, så även ett fetare avgassystem, ny bakaxel anpassad för bilen, 19-tumsfälgar med bred fälgkant och elva ekrar, bodykit, Recaro-stol (singular) och en hel del annat så som Hartges anpassade mätare.

Foto: RM Sotheby's

En 323ti Compact gjorde, som ny, 0-100 km/h på 7,8 sekunder och toppade 230 km/h. Inte fy skam, men modesta siffror jämfört med samma bil med V8 i. 3-serie Compact V8 gör nämligen 0-100 km/h på under fem sekunder och fartökningen avtar inte förrän vid 270 km/h.

Foto: RM Sotheby's

Bilen, som har rullat mindre än 3 750 mil, är till salu. Den säljs på auktion i Essen i Tyskland av RM Sotheby’s den 26-27 mars. Vad den kan tänkas gå för, denna bil som endast haft en ägare fram till 2019, är okänt, men den erbjuds utan reservationspris.

Foto: RM Sotheby's

När bilen var ny kostade den, efter modifieringen, 146 000 tyska mark. Det motsvarade då 643 000 kronor. I dag motsvarar det beloppet knappt 832 000 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!