100119-bmw-3-coupe-facel Foto: BMW Group MediaPool / eb.andriuolo / This image is

BMW 3-serie Coupé och Cabriolet lyfts

Det har blivit dags för 3-serie Coupé och Cabriolet att gå till skönhetsdoktorn. Doktorn har dock gått varsamt fram med patienterna. Ingreppen kan vara svåra att se, men bakom det kosmetiska hittas desto mer.

 Möt nya BMW 3-serie Coupé och Cabriolet. 2010 års modell av de sportiga mellanklassarna ser lite annorlunda ut än de tidigare årgångarna, men det gäller att man tittar noga. Det mesta har hänt i fronten där bilarna får lite bredare njurar, nya strålkastare med angel eyes som standard samt en brett gapande nedre spoiler. Fronten har dessutom sträckts ut med knappt tre centimeter, vilket enligt BMW ger bilarna en slankare profil samtidigt som fotgängarskyddet blir bättre. När vi rör oss bakåt hittar vi nya, större backspegelhus innan vi kommer fram till aktern som precis som fronten har lyfts lätt. Baklamporna är numera helröda samtidigt som de förgylls med nya LED-slingor. Inuti bilarna är förändringarna än mer försiktiga. Den största nyheten är att Cabriolet-modellen kan fås med en ny solreflekterande läderklädsel som sänker temperaturen på mörka ytor med upp till 20 grader.

Det är under de båda bilarnas motorhuvar det verkligt intressanta har skett. Den raka treliterssexan i 335i (N54) har bytts ut mot den nya N55-motorn som även sitter i 535i GT. I stället för dubbelturbo har den nya motorn en twinscroll-singelturbo. Effekten är densamma – 306 hästkrafter och 400 Nm – men den nya turbon ger rappare gasrespons samtidigt som förbrukningen sänks. 335i Coupé drar numera 0,84 l/mil, medan Cabrioleten vill ha 0,88 l/mil. Koldioxidutsläppen anges till 196 respektive 205 g/km. Toppfarten är begränsad till 250 km/h på båda modellerna men Coupén är lite snabbare från stillastående. 335i Coupé gör 0-100 km/h på 5,5 sekunder och 335i Cabriolet gör det på 5,8.

Ytterligare en nyhet på motorsidan är att den fyrcylindriga 2,0-litersmotorn gör entré i Coupén och Cabrioleten i form av den nya instegsversionen 318i. Motorn ger 143 hästar, 190 Nm och får Coupén att sprinta från 0-100 km/h på 9,1 sekunder och cabben på 10,3 sekunder. Förbrukning och utsläpp anges till 0,63 liter och 146 gram för Coupén och 0,66 liter och 154 gram för Cabrioleten. 318i är dock inte den snålaste versionen av 3-serie Coupé/Cabriolet. Den titeln innehas i stället av 320d som klarar sig på endast 0,47 liter diesel per mil (0,51 l/mil för Cabrioleten). Utsläppen är nästan miljöbilsmässiga 125 respektive 135 gram.

En trevlig nyhet för alla som vill kunna ta sin 3-serie Coupé till fjällstugan är att det nu går att välja till fyrhjulsdrift. BMW:s xDrive går att få till tre bensinare och två dieslar i Coupén. BMW säger däremot inget om den beryktade 335is vars faktablad avslöjades häromdagen. Enligt de läckta uppgifterna ska den lite sportigare 335:an leverera 322 hästar och 500 Nm med overboost-funktion. I is-utförande ska 3-serie Coupé och Cabriolet gå att särskilja tack vare ny front- och bakspoiler samt nya fälgar.

Läs mer

Test & provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!