090805-bmw-3-serie-2011

BMW 3-serie – detaljer om nästa generation

Nästa generation BMW 3-serie dyker upp tidigast om tre år. Men redan nu finns det en hel del intressant information om bilen samt en designskiss som gör det hela mer spännande.

Nuvarande BMW 3-serie lanserades under 2005 och genomgick en uppdatering 2008. Nästa generation kommer inte förrän 2011, eventuellt 2012, men det hindrar personer utanför BMW:s fabriksväggar att fiska information från andra sidan dessa väggar. I februari presenterade Teknikens Värld ett gäng illustrationer (se en av dessa nedan, länk till alla längre ned) samt information om nästa 3-serie och nu är det dags för oss att presentera lite mer fakta som vi tagit del av på ett teknikmöte hos BMW tillsammans med ytterligare uppgifter från brittiska Autocar. Till detta hör också en designskiss som tyvärr har okänd avsändare – möjligtvis är det BMW:s egna.

Om vi så smått sneglar på formgivningen av bilen på skissen får man lov att säga att BMW:s nye designchef Adrian van Hooydonk delvis sätter en ny prägel hos BMW som skiljer sig en hel del från den som Chris Bangle tog fram, även om det fortfarande finns flera likheter. Ett generationsbyte i bilvärlden är ju som bekant oftast inte synonymt med total omvandling.

Ingenjörer på BMW berättar för oss att 40 procent av bilens luftmotstånd utgörs av bilens proportioner och grundform. Denna del lämnar man i stort sett orörd för att bilen inte ska bli totalt olik sina föregångare. I stället jobbar man på att reducera de övriga 60 procenten av luftmotståndet. Denna del utgörs av hjulen och hjulhusen (30 procent), underredet (20 procent) samt kylluften till bromsar och motor (10 procent).

Ett av genombrotten när det gäller att sänka bilens luftmotstånd är en teknik som BMW kallar ”Air curtain”, vilket på svenska blir luftgardin. Det fungerar som så att tajt placerade och upprätta luftintag i främre stötfångaren/spoilern kanaliserar luftströmmen genom stötfångaren och leder den sedan ut genom springor i främre hjulhusen, där luften sedan skapar den så kallade luftgardinen som ”lägger sig utanpå” hjulens yttersidor och därmed förhindrar turbulent luft att uppstå. Denna teknik ska hjälpa 3-serien att få ned luftmotståndskoefficienten (Cd) till 0,24 eller lägre, vilket är en väldigt låg siffra. Nya Toyota Prius har exempelvis 0,25 i Cd-värde.

Allt detta handlar om att få ned förbrukningssiffrorna, helt i linje med det BMW kallar EfficientDynamics. Men det räcker inte enbart med att bearbeta luftmotståndet, även maskinellt sätt måste det hända grejer för att det ska bli märkbara förändringar.

Därför kommer man i och med nästa generation 3-serie att lansera nya trecylindriga turboladdade motorer med liten cylindervolym – både bensin- och dieselmotorer.

Några år in på bilens livscykel lär det med största sannolikhet också komma någon form av hybriddrift till bilen. Då kan man skära ned förbrukningssiffrorna ännu mer.

Till motorerna kommer som vanligt manuella lådor, men det är på automatsidan som den intressanta nyheten finns. I dag är det sexstegat som gäller, men nästa 3-serie kommer att få ta del av den åttastegade lådan, om än modifierad, som lanserades tillsammans med nya BMW 7-serie. Denna kommer även att kopplas ihop med start/stopp-system.

Enligt Autocar kommer inte dubbelkopplingslådan DKG att vara aktuell till några andra modellversioner än de sportigaste, det vill säga M3 och de strax under.

Andra nyheter är totalintegrerat Internet i bilen som inte bara ger full surffrihet via iDrive-systemet, utan också gör att bilen kan kommunicera lättare med olika system, så som trafikinformation med mera, samt ett nytt automatiskt luftkonditioneringssystem som sägs vara hälften så energislukande som i dag, bland annat genom att ta tillvara på värmen från avgassystemet. Dessutom ska kupén luftavfuktas så att man slipper den överkylningsmetod som dagens AC-system jobbar enligt för att förhindra kondens.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!