090219-bmw-3-serie-gen-6

BMW 3-serie – en tjuvtitt på sjätte generationen

BMW 3-serie står för nästan hälften av försäljningen av alla BMW:s bilar. Populariteten är välförtjänt vilket vi gång på gång har konstaterat i våra tester. Om några år är det dags för den sjätte generationen. Vi tjuvkikar!

En nygammal 3-serie kom ut på marknaden i slutet av förra året. Det är inte direkt så att man häpnar över nyheterna men ställer man den bredvid en trea från våren 2008 är skillnaderna uppenbara.

Mest framträdande är vecken på motorhuven, den nya utformningen på den njurformade grillen och den betydligt mer bulliga stötfångaren fram. Men även backspeglar, trösklar, baklucka, bakljus, fälgar och färger var nytt. Det gällde bara att upptäcka det.

Denna facelift var helt naturlig eftersom BMW 3-serie E90 befann sig mitt i livet och Mercedes C-klass och Audi A4 kom i helt nya modeller under 2008. Sådant måste bemötas.

Men viktigare för BMW är helt nya trean som kommer 2012 och det är den vi har tagit fram illustrationer på.

2007 visade BMW en tuff konceptbil på bilutställningen i Shanghai, Kina. Concept CS var en fyradörrars coupé med fyra sittplatser. BMW förklarade att bilen, som skulle bli en ny 8-serie, inte skulle gå i produktion. Senare kom spionbilder på bilen så det är möjligt att BMW ändrade sig.

Men formspråket på BMW Concept CS ska införas på den nya 3-serien och så småningom på kommande modeller.

Njurarna i fronten blir ännu mer dominerande, de har ju tappat lite i kraft i takt med att strålkastarna på BMW med sina framträdande ”corona-ringar” har tagit plats.

Under de sneda strålkastarna hamnar två stora luftintag, mycket för utseendets skull, men de förser förstås även motor och bromsar med välbehövlig kylluft. Karossidan kommer att domineras av ett kraftigt veck i vilket dörrhandtagen placeras och i nederkant blir det kraftigt markerade dörrtrösklar.

Skärmarna blir breda, om än inte så breda som på CS, men det bakre vecket som markerar hjulhuset kommer av allt att döma att följa med i produktion, ungefär som det ser ut på nya Mercedes C-klass. Intet är nytt under solen, detaljerna får bara en lite annan utformning.

CS är en stor bil, över fem meter lång. Så lång blir förstås inte nya 3-serien men vi har sett bilder av en ”mula” som baseras på den nuvarande trean. Det framgår klart att den nya versionen, som byggs på plattformen F35, får längre axelavstånd och bredare spårvidd.

Det längre axelavståndet kommer att öka innerutrymmena vilket behövs. Den bredare spårvidden innebär att BMW 3-serie blir ännu stadigare på väg och enklare att åka fort med i kurvor.

På motorfronten ska BMW, enligt våra källor, minska cylindervolymen över hela modellprogrammet.

För att kompensera satsar BMW på turboöverladdning för att nå samma effekt. För att spara på bränsledropparna kommer BMW att satsa hårt på sitt system Efficient Dynamics som tar tillvara överbliven energi och stänger av motorn vid tillfälliga stopp. Fyrhjulsdriftsystemet i xDrive ska bli lättare. Målet är att en xDrive 3-serie bara ska dra 0,5 liter mer än en konventionell bakhjulsdriven bil på tio mil. Att nästa generation 3-serie får någon form av hybridteknik kan vi också utgå ifrån.

Vi vet att BMW kommer att satsa hårt på övervakning av sina bilar via telemetri, trådlös dataöverföring. Ett nytt system, NGTP, ska se till att nödställda förare snabbt får hjälp. Man ska också ta fram datasystem som kan eftermonteras på äldre BMW-bilar.

BMW 3-serie är förstås koncernens största mjölkko och det är oerhört viktigt att de får till det rätt med nya 3-serien. Som vanligt när det gäller BMW kommer publiken att delas in i två läger, för eller emot, så fort de första spionbilderna av kommande 3-serien börjar läcka ut i slutet av detta år.

Antingen har BMW tagit i för mycket, eller för litet. Den slutgiltiga designformen bestäms i vår och sedan börjar det stora jobbet för BMW-folket. Hur resultatet blir till slut får du se på den stora vårsalongen i Genève 2012.

De fem första generationerna 3-serie

E21 (1975-1983)

För att särskilja modellerna hade de dyra och starkare fyra strålkastare fram, de enklare bara två.

BMW 3-serie introducerades i USA 1977 och totalt tillverkades 1,36 miljoner bilar.

Teknikens Värld skrev i nummer 3/76: ”BMW 320 är en rätt liten bil som kostar mycket pengar. Den har en bakaxel som kan ersätta BMW:s honnörsord ”körglädje” med ”åkskräck” lika snabbt som bakvagnen tappar greppet. Men vilken förarmiljö, vilket temperament, vilken växellåda, vilken teknisk harmoni. Mycket talar för BMW 320 trots dess brister.”

E30 (1982-1994)

1986 var ett stort år för E30-generationen. Dels nåddes försäljningskulmen med 329 460 bilar på ett år, dels lanserades den första M3. Fyrhjulsdrift erbjöds för första gången med 325iX.

1987 började tillverkningen av den första 3-serie Touring och 1994 avslutades E30 med 316i Touring. Totalt tillverkades 2 235 535 exemplar av E30.

Teknikens Värld skrev i nummer 1/82:

”Den nya generationen 3-seriebilar har säkrare vägegenskaper men minst lika mycket körglädje.”

I nummer 20/86:

”Klart överkvalificerad för vanliga vägar men en kryddstark njutning för de som önskar körglädje utöver det vanliga. Sådan är BMW M3.”

E36 (1990-2000)

Modellserien hade en helt ny typ av multilänkaxel bak, liknande den som satt i sportbilen Z1.

På denna modell byggdes också en helt ny karosstyp, Compact, även om den hade en äldre typ av bakaxel. E36 fanns även som coupé, cabriolet och touring. Med alla karosstyper inräknade tillverkades 2 745 773 stycken.

Teknikens Värld skrev i nummer 12/91:

”Är den tidigare bilens ungdomliga fräschör borta, har 3:an blivit medelålders med ringar kring midjan? Knappast!”

I nummer 8/93:

”BMW M3 är så snabb och effektiv att den tål att jämföras med superbilar som kostar mer än dubbelt så mycket som de 400 000 kronor den här vagnen betingar.”

E46 (1998-2006)

2002 blev det försäljningsrekord för E46 med 561 249 sålda bilar.

Totalt blev det 3 266 885 stycken, varav 85 776 var M3.

I nummer 12/98 skrev vi:

”Världens bästa felkonstruktion (då menas bakhjulsdriften) sätter nya måttstockar för vad en mellanklassare kan vara.”

I nummer 12/01 om M3 Cabriolet:

”Ett rent nöje att öppna locket till en av världens läckraste bilar – även om förpackningen ligger farlig nära det vulgära.”

E90 (2005-)

318i vägde 35 kilo mindre som E90 än som E46. E90 är ungefär lika stor som en 5-serie ”bumse” från mitten av 1980-talet.

I och med denna version infördes de punkteringssäkra däcken (runflat) för 3-serien, något som har gett upphov till många diskussioner.

Specialmodellen 320si tillverkades i begränsad upplaga för att passa i standardvagnsracing, som WTCC och STCC.

Den femte generationens olika karosstyper har olika interna beteckningar. E91 (touring), E92 (coupé) och E93 (cabriolet som nu har plåttak).

Teknikens Värld skrev i nummer 4/05:

”Det finns ingen biltillverkare som utstrålar så mycket självsäkerhet som BMW just nu. Företaget fullkomligt ångar av övertygelse om sin egen förträfflighet.”

I nummer 12/06, om 320si, skrev vi:

”Det är inte ofta man på fyra hjul ser varvräknarnålen passera 7 800 r/ min utan att varvtalsführern lägger in sitt veto.”

Läs mer

Tester och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!