BMW, precis som konkurrenten Audi, jobbar hårt för att fylla alla upptänkliga luckor i sina modellprogram. I dagarna lanseras ”lillsuven” X1 som tar plats i modellfloran trots marginella skillnader mot den större X3. När 5-serie GT lanserades i maj var reaktionerna mycket blandade. Av kommentarerna på den här sajten att döma var 5-serie GT ful, snygg, grotesk, kul, onödig men enligt andra praktisk. Inom de egna BMW-leden verkar det inte finnas någon tvekan om GT-konceptet. Innan 5-serie GT ens har hunnit nå försäljningshallarna har BMW bestämt sig för att det ska bli en GT-modell av nästa 3-serie.
Trots den globala lågkonjunkturen ångar BMW på och enligt BMW:s vd Norbert Reithofer är de fullt inställda på att fortsätta utvecklingen av GT-versionen av nästa 3-serie. Reithofer säger i intervju med Edmunds att 3-serie GT väntas bli en storsäljare som kan dra in mycket pengar. Någon oro för konkurrens inom leden finns uppenbarligen inte. 3-serie Touring, 3-serie GT och X1 ska tilltala olika kundgrupper.
3-serie GT tros bli mycket lik sitt större syskon. Precis som 5-serie GT blir det en kombicoupé med högre sittposition än de vanliga modellerna. Den tvådelade bakluckan ska finnas även på den mindre modellen och även säteskonfigurationen ska bli densamma. 3-serie GT ska gå att få både som fyr- och femsitsig, precis som 5-serie GT. Nästa generation 3-serie väntas komma någon gång under 2011, GT-modellen dröjer sannolikt ytterligare en tid.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.