BMW 3-serie imponerade i Euro NCAP

BMW 3-serie, Hyundai i30, Mazda CX-5 och Peugeot 208 må vara en brokig skara, men en sak har de gemensamt – toppbetyg i Euro NCAP.

I den senaste upplagan av Euro NCAP lyckades samtliga bilar plocka hem full pott. BMW 3-serie imponerade genom att få 78 procent av maxpoängen i fotgängarskydd, utan så kallad aktiv motorhuv som till exempel Volvo V40. Peugeot 208 klarade gränsen för fem stjärnor med 60 procent i samma moment.

 BMW 3-serie plockade hem full pott för skyddet för 18 månaders bebisar och tappade bara några decimaler av en poäng om barnet istället hade varit tre år gammalt. Kombinerat med gott skydd för både passagerare och förare imponerade 3-serie i maj månads upplaga av Euro NCAP.

 Mazda CX-5 imponerade i sidokollisioner där bilen tog hem maxpoängen, men CX-5 gjorde bra ifrån sig även vid kollisioner rakt framifrån. Gott whiplashskydd i stolarna och liknande säkerhetsnivå som för BMW, det vill säga maxpoäng för skydd av 18 månaders bebisar och något sämre för treåringar bidrog till fem stjärnor. 

 Mazda CX-5 och BMW 3-serie är de enda två bilar med standardutrustningen automatbroms som i händelse av en stundande olycka griper in och bromsar bilen. Stötfångarna ger enligt Euro NCAP gott skydd för fotgängare. 

 Peugeot 208 gjorde bra ifrån sig i frontalkollisioner, med lite sämre resultat vid sidokollisioner och whiplashskydd. Skyddet för barn var bra men Peugeot tappade poäng på otydlig skyltning gällande när passagerarkrockkudden är avstängd eller på. Däremot var varningsdekalerna tydliga med farorna med att ha barn i barnstol på passagerarplatsen utan att ha kopplat ur krockkudde.

 Motorhuven gav gott skydd för påkörda barn men gav lite sämre skydd på områden där vuxna riskerade att slå i huvudet vid en olycka.

 Hyundai i30 plockade även den hem maxpoäng tack vare gott skydd för barn på 18 månader och tre år och en motorhuv som lindrade risken för skador på den som blivit påkörd. Även stötfångaren är så mjuk för påkörda att maxpoängen utdelades. 

 –Om alla bilar utrustades med AEB (Autonomous Emergency Braking System) skulle många olyckor kunna mildras eller undvikas helt och hållet på europeiska vägar. Mazda CX-5 som har AEB som till stor del i Europa som standardutrustning är därför ett bra exempel som andra tillverkare borde följa, eftersom Euro NCAP tänker utvärdera AEB i framtida tester, skriver Euro NCAP:s generalsekreterare Michiel van Ratingen i ett pressmeddelande.

 Senare i år kommer Euro NCAP presentera hur man tänker sig att bilsäkerheten ska utvecklas i framtiden. Då kommer man ta ställning till hur man hoppas biltillverkare kommer implementera bland annat AEB och framtida teknik.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr