090821-bmw-320d-efficient

BMW 320d EfficientDynamics – 0,41 l/mil och 109 g/km

BMW:s snåla taktik börjar klarna allt mer i och med alla nya modeller som presenteras på löpande band. I Frankfurt ska de presentera nya 320d EfficientDynamics som med körglädje i form av 163 hk ändå bjuder på låg förbrukning.

Audi har en, Volkswagen har en, Volvo har en och BMW har en sedan tidigare (dock ej lanserad än). Vi syftar alltså på mellanklassbilar med små dieselmotorer med låg effekt som sparar på bränsledropparna och som smutsar ner mindre än många andra bilar i samma klass.

Sedan ett tag tillbaka kan man köpa både Audi 2,0 TDI e (0,46 l/mil och 119 g/km) och Volvo S40/V50 1,6D DRIVe (0,39 l/mil och 104 g/km). Om ett tag kan man även köpa nya Volkswagen Passat BlueMotion Technology (0,45 l/mil och 118-119 g/km) och BMW 316d (0,45 l/mil och 118 g/km). Snart kan man också köpa Mercedes C 220 CDI BlueEfficiency, men den lirar ändå inte i riktigt samma klass då den inte når ner under 120 gram koldioxid per kilometer med sina 127 gram.

Vad som är signifikant för alla ovanstående bilar (Mercedes ej inräknad), bortsett från låga förbruknings- och utsläppssiffror, är att de inte riktigt kan ses som bilar med motorer som sprudlar av körglädje. Samtliga ligger inom effektspannet 105 till 136 hästkrafter. Mercedes C 220 CDI BlueEfficiency som diskvalificerar sig själv (bland annat) tack vare det höga effektuttaget på 170 hästkrafter. Accelerationstider 0-100 km/h ligger på mellan 9,5 (Audi) och 12,5 sekunder (Volkswagen).

Betyder det då att en bil som ska komma ner i de ovan nämnda siffrorna måste vara motorsvag och sakna krut vid exempelvis accelerationer? Nej, faktiskt inte och det visar BMW prov på i och med dagens presentation av nya 320d EfficientDynamics.

BMW 320d med 177 hästkrafter är från början i sig en snål bil som dricker 0,48 liter diesel per mil och släpper ut 128 gram koldioxid per kilometer.

Men när bilen berikas med diverse lösningar från EfficientDynamics-programmet blir den ännu snålare och snällare mot miljön.

Den turbomatade tvålitersdieseln med common rail-insprutning har omarbetats och släpper nu ut 14 hästkrafter mindre än grundmotorn, det vill säga 163 hästkrafter mellan 3 500 och 4 200 r/min. Vridmomenten är däremot något högre än i grundmotorn – 360 i stället för 350 newtonmeter vid 1 750 till 3 000 r/min.

Detta får bilen att bli något långsammare vid sprinten från noll till 100 km/h, 8,2 i stället för 7,9 sekunder, men slår samtidigt konkurrenterna på fingrarna rätt rejält. 80-120 km/h på femmans växel går på 9,6 sekunder och toppfarten ligger på 225 km/h.

Men det mest intressanta är förbrukningen och utsläppet. 0,41 liter diesel per mil och 109 gram koldioxid per kilometer.

Detta har man åstadkommit genom en rad förändringar på bilen, bland annat genom att sätta på lättrullande däck som är skodda på specialfälgar för lägre turbulens, ge slutväxeln en högre utväxling, låta elservostyrningen arbeta endast vid behov, sänka chassit och förändra aerodynamiken så att cW-värdet hamnar på låga 0,26. Även start/stopp-systemet, bromskraftåtervinningen och växlingsindikatorn i instrumenthuset hjälper till att sänka siffrorna. Nytt är också ett balanshjul som med en centrifugalkraftspendel håller schack på motorns vibrationer. Tack vare detta klarar motorn av att köras på lägre varvtal än brukligt vilket också sägs locka föraren av bilen till att använda en högre växel än normalt och även slippa nedväxlingar ibland.

Nu återstår det att se vad konkurrenterna kontrar med, men just nu får man nog säga att ingenjörerna i München leder snåldieselracet sett till fina förbruknings- och utsläppssiffror i kombination med prestanda.

I Frankfurt nästa månad visas bilen upp för första gången. Säljstart är det i början av nästa år.

Snåla dieselbilar i mellanklassen

Audi A4 2,0 TDI e

 0,46 l/mil, 119 g/km, 136 hk, 320 Nm, 0-100 km/h 9,5 s.

BMW 316d

0,45 l/mil, 118 g/km, 116 hk, 260 Nm, 0-100 km/h 10,9 s.

BMW 320d EfficientDynamics 

0,41 l/mil, 109 g/km, 163 hk, 360 Nm, 0-100 km/h 8,2 s.

Mercedes C 220 CDI BlueEfficiency

0,48 l/mil, 127 g/km, 170 hk, 400 Nm, 0-100 km/h 8,4 s.

Volkswagen Passat BlueMotion

0,45 l/mil, 118 g/km, 105 hk, 250 Nm, 0-100 km/h 12,4 s.

Volvo S40/V50 1,6D DRIVe

0,39 l/mil, 104 g/km, 109 hk, 240 Nm, 0-100 km/h 11,5 s.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!