100601-bmw 5 krocktest

BMW 5-serie – äntligen fem stjärnor i Euro NCAP

Euro NCAP har under dagen presenterat de senaste krockresultaten där tre bilar har testats – Alfa Romeo Giulietta, BMW 5-serie och Mazda CX-7. Medan de båda förstnämnda avgår med högsta betyg lyckas Mazdan endast uppnå fyra av dem stjärnor.

Många BMW-antagonister har gärna och ofta lyft fram hur dålig BMW:s storsäljare 5-serien har varit sett ur krockskyddssynpunkt. De två senaste generationerna (E39 och E60) som har krocktestats av Euro NCAP (startade 1997) har bara erhållit fyra stjärnor av fem möjliga.

Men nu har BMW lärt sig sin läxa och med nya 5-serie (internbeteckning F10) uppnådde de maximala fem stjärnor – och detta sedan Euro NCAP gjort om sitt bedömningssystem till att vara hårdare än tidigare.

I vuxenskyddet uppnådde BMW 5-serie betyget 95 av maximala 100 procent. Inga som helst nedslående resultat i detta delmoment, utan Euro NCAP framhåller hur bilen håller ett gott skydd mot de åkande vid frontalkollision, sidokollision samt vid kollision med stolpe. Dessutom oberoende av de åkandes kroppsstorlek och sittposition. Pisksnärtskyddet klassas dessutom som fullgott skydd mot nackskador.

I barnskyddet uppnådde Münchens senaste stolthet 83 av maximala 100 procent. Högsta poäng delades ut för skyddet av ett treårigt barn både vid frontalkollision och sidokollision. Även för yngre barn anses skyddet vara fullgott. Däremot får BMW 5-serie poängavdrag för att statusen på passagerarkrockkudden (om den är aktiv eller inte) inte är tillräckligt tydlig för föraren.

I fotgängarskyddet uppnådde BMW 5-serie 78 av maximala 100 procent – högst i detta delmoment av trion som ingick i denna testomgång. Den aktiva huven som nya 5-serie är utrustad med hjälper till att ge den goda poängutdelningen. Vid en kollision lyfts huven i både framkant och bakkant så att när fotgängaren slår i huven finns det mer spelrum under huven som kan absorbera energin vid kontakten mellan bil och människa och på så vis lindra skadorna. Framkanten på huven lyckades inte erhålla några poäng i skyddet för fotgängarens ben, det gjorde däremot stötfångaren som avgick med högsta möjliga poäng i momentet.

I delmomentet Safety Assist, det vill säga granskningen av bilens olika passiva och aktiva säkerhetssystem, uppnådde 5-serie topputdelningen 100 av maximala 100 procent. Detta tack vare att nya 5-serie är standardutrustad med antisladdsystem (ESP), bältespåminnare både fram och bak samt fartbegränsare.

Nya Golfklass-bilen Alfa Romeo Giulietta ingick i trion som krocktestades nu inför sommaren. Den uppnådde ockkså toppbetyget fem stjärnor.

I vuxenskyddet lyckades den med 97 av maximala 100 procent. Alla delmoment i vuxenskyddet genomfördes utan några anmärkningar, bortsett från skyddet mot bröstet vid kollision mot stolpe. Det skyddet anses vara okej, men inte på topp. Whiplashskyddet anses däremot vara fullgott.

I barnskyddet uppnådde Giulietta 85 av möjliga 100 procent. Inga anmärkningar här heller, förutom – som vanligt skulle man kunna skriva – att Euro NCAP anser att passagerarkrockkuddens status är undermåligt visad.

I fotgängarskyddet blev det 63 av möjliga 100 procent. Här ger stötfångaren ett bra skydd mot fotgängarens ben, men skyddet som huvens framkant ska ge anses bara vara medelmåttigt. Själva huvens yta ger bra skydd mot barn huvud, men inte mot vuxnas huvud.

I delmomentet Safety Assist, det vill säga granskningen av bilens olika passiva och aktiva säkerhetssystem, avgick Giulietta med 86 av maximala 100 procent. Antisladdsystem (ESP) finns som standard på alla modellversioner, likaså bältespåminnare. Poängavdraget kommer i stället av att Giulietta inte har några fartbegränsare.

Dagens förlorare i trion är Mazda CX-7. Den uppnådde endast fyra av fem möjliga stjärnor vilket i dag får anses vara en ganska grov miss i marknadsföringen av en bil. 

I vuxenskyddet uppnådde CX-7  76 av 100 procent. Skyddet vid frontalkrock anses skydda bra, men instrumentbrädan riskerar att skada knä och lårben på både förare och passagerare. I sidokollisionstestet gick det bra, men i kollisionen mot en stolpe var det värre. Skyddet mot de åkandes bröst anses vara svagt då revbenen är i riskzonen. Whiplashskyddet erhöll inga poäng alls och rankas som dåligt. Detta drar ned vuxenbetyget rejält och det är till stora delar här som CX-7 förlorar sin femte stjärna.

I barnskyddet fick japanen 79 av möjliga 100 procent. Skyddet mot åkande barn rankar Euro NCAP som bra, men barn kan inte åka i bakåtvänd barnstol i framsätet då passagerarkrockkudden inte kan stängas av. Euro NCAP menar också att informationen om detta är undermålig i CX-7. Det skulle behövas tydligare etiketter och klistarlappar som visar att bakåtvänd barnstol inte ska användas i CX-7.

I fotgängarskyddet uppnådde CX-7 endast 43 av maximala 100 procent. Stötfångarens skydd mot benen rankas som bra, men huvens skydd mot fotgängarens huvud anses vara direkt dåligt.

I delmomentet Safety Assist, det vill säga granskningen av bilens olika passiva och aktiva säkerhetssystem, erhöll  CX-7 71 av 100 procent. Antisladdsystem (ESP) och bältespåminnare finns, men fartbegränsare saknas och det är där som poängtappet kommer.

För fördjupad information om respektiva bils krocktestresultat rekommenderar vi de externa länkarna nedan som leder dig till Euro NCAP:s webbplats.

Läs mer

Externa länkar

Alfa Romeo Giulietta på euroncap.com

BMW 5-serie på euroncap.com

Mazda CX-7 på euroncap.com

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr