090821-bmw 5-serie 2010

BMW 5-serie – detaljer om nästa generation

Att nuvarande BMW 5-serie, eller E60 som den internt benämns, är på väg att avlösas är ingen hemlighet. Desto mer hemligt är det runt avlösaren F10. Nu har dock ny intressant information kommit upp till ytan – som att BMW jobbar på två olika hybridmotorer till bilen, bland annat en diesel.

Nuvarande generation BMW 5-serie (E60 sedan, E61 kombi) tog över efter E39-generationen för snart sju år sedan. Det är med andra ord inte lång tid kvar tills nästa generation – F10 – träder in i handlingarna. Lanseringen av nya 5-serien (som blir den sjätte i ordningen, 1500 ej inräknad) äger med största sannolikhet rum nästa år men om det blir som årsmodell 2010 eller 2011 tvistas det om fortfarande.

Än så länge vet vi inte speciellt mycket om bilen mer än det vi har hört via obekräftade uppgifter och allehanda spionbilder. Nu kommer det dessuton ännu fler obekräftade uppgifter, denna gång via bmwblog.com som kommit över materialet via människor som ”står BMW nära”.

Utseendemässigt har nog de flesta av oss redan baserat nästa generation 5-serie på den i maj presenterade 5-serie Gran Turismo (GT). Detta är rätt så länge man syftar på att basen består av sidobackspeglarna, dörrhandtagen och sidoblinkersen. I övrigt kommer nästa BMW 5-serie att vara en helt ny bil med unika karossdelar.

Anledningen till att 5-serie GT och vanliga 5-serie inte kommer att dela form är att förstnämnda ska sticka ut mer och kännas exklusivare i ”femmans” familj.

Trots att det handlar om en ganska stor bil som ligger på gränsen mellan övre mellanklassen och storbilsklassen ska BMW ha jobbat hårt på att visuellt trolla bort känslan av klumpig bil och på så sätt försöka särskilja sig från många konkurrenter inom samma segment. Detta ska personerna med makt över ritstiftet ha löst genom ett flertal olika knep. Bland annat har man ha gett bilen en låg taklinje, korta överhäng fram och bak samt bredare spårvidd än på dagens generation. Sistnämnda ska hjälpa bilen att ”se normal ut” och inte så tung även med 16- och 17-tumshjul. På många av dagens bilar ser det lite lustigt ut med små hjul (om nu 16 och 17 tum kan anses vara små) som försvinner i stora hjulhus. Ofta måste det till 18 tum höga och 7,5-8 tum breda fälgar för att fylla ut ordentligt på alla ledder.

BMW-folket ska också ha jobbat med att inte göra 5-serien till en ”liten 7-serie”. 5-serien ska sticka ut på sitt eget sätt. Bland annat blir de klassiska njurarna som utgör grillen betydligt bredare/mer utdragna än vad de är på 7-serien. Då kan vi förmoda att de också automatiskt ser lägre ut än på BMW:s lyxvagn. Den bredare grillen ska också hjälpa till att få bilen att se lägre och bredare ut än vad den i själva verket är.

Att göra bilen kompakt har alltså varit ett av de tyngre ledorden under utvecklingsprocessen. Och att nästa 5-serie ser betydligt kompaktare och mer gracil ut än nuvarande bekräftade de senaste spionbilderna som vi visade förra månaden. Det är nästan så att man får en känsla av att det är en 3-serie på bilderna, men det är det inte. Det kan jag själv intyga efter att ha sett ett flertal av nästa 5-serie (lätt maskerade) på Münchens gator, bilen är helt klart nättare än dagens ”femma”.

Ett av BMW:s kännetecken är sedan länge körglädje. För att spä på körglädjen gjorde man tidigare chassi spänstigare, styrning vassare och motorer starkare. De två förstnämnda fungerar än i dag, men sistnämnda är inte längre lika synonymt med körglädje. Det finns andra vägar att gå och en av dessa är lägre vikt vilket ingenjörerna i München sägs ha tagit fasta på. Detta genom brukandet av nya lättviktsmaterial i stora delar av bilens grundkonstruktion. Hjulupphängningar, vattenpump, transmissionshus och liknande sägs också konstrueras i lättviktsmaterial på ett sätt som inte gjorts tidigare.

Lägre vikt betyder dock inte bara mer körglädje. Lägre vikt är nästan mer synonymt med lägre bränsleförbrukning, eller EfficientDynamics som BMW kallar sin jakt på renare och snålare bilar.

Luftmotståndet är en av punkterna man kan jobba på för att få ned förbrukningssiffrorna. En kaross som genererar mindre luftmotstånd än föregångarens känns som en självklarhet på en ny bil i dag, men BMW sägs också jobba på en ny uppsättning specialdesignade fälgar som, om inte eliminerar, så i alla fall kraftigt reducerar den turbulenta luft som uppstår vid varje hjul. De vill få luften att passera karossens sidor utan att stöta på motstånd. Att jobba på att få bort den turbulenta luften runt hjulen verkar vara BMW:s melodi. I vår artikel om nästa generation 3-serie (se länk nedan) för ett par veckor sedan nämnde vi att de tyska ingenjörerna där jobbar med något som kallas ”Air curtain” (luftgardin) som är en ström luft som ”lägger sig utanpå” hjulens yttersidor och därmed låter övrig luft glida förbi obehindrat.

Tar vi en titt under huven kommer vi antagligen att få se en motorpalett som liknar dagens väldigt mycket, från fyr- via sexcylindriga diesel- och bensinmotorer till den nya dubbelturbo-V8:an på 4,4 liter och 407 hästkrafter. Men även ActiveHybrid-drivlinor kommer att hitta ned mellan de främre hjulhusen. Den ena hämtas från nyligen presenterade 7-serie ActiveHybrid, vilket betyder en mildhybrid som kombinerar en elmotor på 20 hästkrafter med en bensin-V8 med dubbelturbo på 446 hästkrafter (samma utgångsmotor som ovan nämnda 4,4-liters men med mer effekt). Den andra hämtas från X6 ActiveHybrid där två elmotorer (86 respektive 91 hästkrafter i X6:ans fall) samsas med en förbränningsmotor. Dock inte en bensin-V8 på 407 hästkrafter som i X6:an då denna 5-serie ActiveHybrid enligt uppgifter sägs få trelitersdieseln som sitter i 530d i dag, om än i något modifierad form.

Det mest logiska är att nästa generation 5-serie visas upp på exempelvis Genèvesalongen nästa år med tanke på hur tyst det har varit från BMW-håll angående modellen. Men vem vet, kanske BMW bjuder på en rejäl överraskning på Frankfurtsalongen om mindre än en månad.

Läs mer

Test och provkörningar

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!