BMW 5-serie misslyckades i ny typ av krocktest

För två år sedan lanserade amerikanska IIHS ett nytt, tuffare krocktest som flera bilar fallerat i medan andra briljerat. Nu har BMW 5-serie genomgått samma test som innebär frontalkrock med liten överlappning, och det gick inte bra. Däremot klarade sig 5-serie bra i övriga moment av krocktestet.

Amerikanska Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) har, precis som Euro NCAP, under flera års tid haft ett delmoment som innebär frontalkrock med 40 procents överlappning. Mot slutet av 2012 införde IIHS ytterligare ett frontalkrocktest som innebär mindre överlappning mellan de mötande ytorna. Endast 25 procents överlappning.

Detta nya krocktestmoment avslöjar bilarnas säkerhetskonstruktioner in på bara skinnet. Många bilar som klarar 40 procents överlappning bra misslyckades kapitalt vid 25 procents överlappning. När krafterna inte fördelas över en större del av fronten har konstruktionen lättare att ge vika.

På en fyrgradig skala där ”dålig” är sämsta betyget har bilar som bland annat Audi A4, Lexus IS och ES, Mercedes C-klass (W204) samt Toyota Camry och Prius+ placerat sig. Noterbart är att Camry har hämtat upp sig på senare tid och har nu bästa betyg samtidigt som Mercedes C-klass hoppat upp till att vara medioker, näst lägsta betyg.

Mediokra, som är nästa betygsteg, anses bland annat BMW 3-serie, Volkswagen CC och Jetta vara. Jetta har dock krockats om så sent som i september i år och då hoppade modellen upp till bästa betyget på skalan.

Ett snäpp upp på betygsskalan, i det steg som benämns bilar acceptabelt skydd, finner vi en hel drös modeller, bland annat Mazda 6, Subaru Legacy och Outback (två sistnämnda av den generation som finns i Sverige i dag. Nya Legacy och Outback har fått högre betyg, men säljs ännu inte i Sverige).

I toppen, där betyget ”bra” delas ut, återfinns numera många olika bilmodeller. Bland annat Honda ligger här med sin Accord, så även Mercedes med sin E-klass och – inte minst – Volvo med alla sina modeller, det vill säga S60, S80, XC60 och XC90

 (gamla XC90 alltså). Och Volkswagen Jetta samt Toyota Camry förstås, som ovan nämnt.Nu har BMW 5-serie krocktestats av IIHS och i frontalkrocktestet med liten överlappning gick det inte bra. Betyget medioker, det näst lägsta, delar amerikanerna ut till den tyska bilen samtidigt som 5-serie får betyget bra, högsta betyget, i frontalkrock med stor överlappning samt i övriga delmoment så som takkonstruktion och sidokrock. Sedan tidigare (förra året) har IIHS också delat ut högsta betyg till 5-serie för skyddet som stolarna och nackskydden ger för att motverka exempelvis pisksnärtskador.I testet med liten överlappning trycktes kupéutrymmet in drygt 30 centimeter, vilket IIHS inte anser vara godkänt. Medan takkonstruktionen var fortsatt stabil var det värre i nedre regionerna. Skador på nedre delarna av benen hos de åkande är enligt det amerikanska testet sannolika.BMW 5-serie var dock inte sämst i delmomentet frontalkrock med liten överlappning då senaste krocktestomgången även innehöll Infiniti Q70 och Lincoln MKS. Medan Infiniti fick högsta betyget (bra) avgick Lincoln med sämsta möjliga (dålig).BMW 5-serie och Lincoln MKS är enligt IIHS de sämsta vid frontalkrock med liten överlappning av totalt sju testade modeller som av det amerikanska krocktestinstitutet benämns stora bilar i övre prisklassen.I övriga delmoment klarade sig alla tre bilarna med högsta betyg. Men det är alltså det där frontalkrocktestet med liten överlappning som fortsätter att gäcka biltillverkarna.

Resultat IIHS frontalkrocktest med liten överlappning

Per den 7 oktober 2014.

Bilarna som anses bra vid frontalkrock med liten överlappning

Acura MDX

Acura RLX

Acura TL

Audi A3

BMW 2-serie

Chevrolet Equinox

Chevrolet Malibu

Chrysler 200

GMC Terrain

Honda Accord

Honda Civic

Honda Odyssey

Hyundai Genesis

Infiniti Q70

Kia Soul

Mazda 3

Mazda CX-5

Mercedes E-klass

Mercedes ML

Mini Countryman

Mitsubishi Outlander

Nissan Qashqai

Subaru Forester

Subaru Impreza

Subaru Legacy (nya generationen, finns ej i Sverige)

Subaru Outback (nya generationen, finns ej i Sverige)

Subaru WRX

Subaru XV

Toyota Camry

Volkswagen Golf

Volkswagen Jetta

Volvo S60

Volvo S80

Volvo XC60

Volvo XC90

Bilarna som anses acceptabla vid frontalkrock med liten överlappning

Chevrolet Spark

Chevrolet Volt

Dodge Dart

Ford Focus

Honda Accord Coupé

Honda Jazz

Hyundai Elantra

Hyundai Sonata

Infiniti Q50

Kia Optima

Lincoln MKZ

Mazda 6

Mitsubishi Lancer

Mitsubishi Outlander Sport

Nissan Altima

Nissan Maxima

Scion tC

Subaru BRZ

Subaru Legacy (gamla generationen, säljs i Sverige i dag)

Subaru Outback (gamla generationen, säljs i Sverige i dag)

Toyota GT 86

Toyota Highlander

Toyota Prius

Volkswagen Passat (ej nya)

Bilarna som anses mediokra vid frontalkrock med liten överlappning

Acura TSX

BMW 3-serie

BMW 5-serie

BMW X1

Chevrolet Cruze

Chevrolet Sonic

Ford Explorer

Ford Fiesta

Honda CR-V

Hyundai Veloster

Jeep Grand Cherokee

Jeep Wrangler 2-dörrars

Kia Forte

Kia Rio

Mazda 2

Mercedes C-klass (ej nya)

Scion xB

Toyota 4Runner

Toyota Corolla

Toyota Yaris

Volkswagen Beetle

Volkswagen CC

Volkswagen Tiguan

Bilarna som anses dåliga vid frontalkrock med liten överlappning

Audi A4

Buick Encore

Fiat 500

Fiat 500L

Ford Escape

Honda Pilot

Hyundai Accent

Hyundai ix35

Jeep Patriot

Kia Sorento

Kia Sportage

Lincoln MKS

Mitsubishi Space Star

Nissan Juke

Nissan Leaf

Nissan Note

Toyota Prius c

Toyota Prius+

Toyota RAV4

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr