100919-bmw 6-serie Coupé

BMW 6-serie Coupé som koncept i Paris

Nu är det dags för oss att få ett smakprov på avlösaren till E63, det vill säga nuvarande 6-serie. I BMW:s monter i Paris står nya vackra former i form av 6-serie Coupé Concept. Någon som får flashbacks?

Genom att bara titta på bilderna till denna artikel slås man av vad Adrian von Hooydonk och hans designteam hämtat inspiration från. Det kan inte vara något annat än två klassiska BMW-coupéer, nämligen E9 och E24. För er som inte är helt komfortabla med BMW:s E-beteckningar – E9 är den lilla coupé som levde under 1960- och 1970-talet under modellbeteckningarna 2800 CS och 3,0 CS medan E24 är pojkdrömsbilen 633/635 CSi som fanns under slutet av 1970-talet och en bra bit in på 1980-talet (bilder på dessa sist i bildgalleriet nedan). Titta på silhuetterna på dessa två modeller och jämför med BMW Concept 6 Series Coupé som bilen på bilderna heter. Visst är coupélinjerna och hajnosen något som har gått igenom på allvar denna gång!

BMW:s halvlånga pressmeddelande om denna 6-serie Coupé som konceptbil ger oss tyvärr inte några direkta tekniska detaljer. I stället handlar texten mest om linjespelet och arvet från förr. Denna nya konceptbil, som känns väldigt nära riktiga produktionsbilen, är vad man kallar en 2+2-sitsig coupé. Hur lång bilen är förtäljer inte dagens pressmeddelande, men att den är lång är ingen vild gissning. Det ser även ut att vara långt mellan de båda hjulaxlarna vilket bör betyda att det lilla baksätet trots allt kan vara anständigt och förhoppningsvis lite bättre än i utgående 6-serie.

Att denna 6-serie i konceptformat andas BMW:s nye chefsdesigner Adrian von Hooydonk råder inga tvivel om. Släktskapet med exempelvis nya 5-serie är tydligt, även om det här handlar om ännu slankare och sportigare linjer.

Strålkastarna är, som vanligt när det gäller BMW:s, prydda med ljusringar (även kallade Angels Eyes eller Corona-ringar) för ett karaktärsfullt och omisskänligt utseende. Dock är de inte helt cirkulära som på dagens BMW-modeller utan är tillplattade både i toppen och i botten. Men största nyheten vad gäller de adaptiva strålkastarna är att de är uppbyggda av LED-belysning rakt igenom. Från ljusringarna, via halvljuset, till helljuset – allt består av lysdioder vilket är första gången på en BMW. Det sägs ge oslagbart vitt ljus. Under respektive strålkastare finner vi ytterligar tre lysdioder som utgör dimljuset.

Bak på bilen är släktskapet med nya 5-serie omisskännligt. Bakljusens lysdioder är placerade på ett väldigt snartlikt sätt. Hela bakpartiet, från dess något konkava bagagelucka till stötfångaren med de dubbla mattpolerade utblåsen och diffusorliknande historia är designat för att få bilen att se så låg ut som möjligt.

Interiört är det inte så flummigt som det annars brukar vara i konceptbilar. I stället är det sobert och ser väldigt produktionsverkligt ut. Här har man inte sparat på krutet utan man har valt högsta möjliga kvalitet på materialvalen, en 10,2 tum stor skärm till infotainmentsystemet, senaste iDrive-versionen och ett HiFi-system från danska Bang & Olufsen som bland annat innefattar 16 högtalare placerade runt om i kupén. Lägg även märke till glastaket som konceptbilen är utrustad med. Håll tummarna för att det hänger med till serieproduktionen.

Vad som ruvar under huven är alltså okänt, men räkna med en rad sexcylindriga bensin- och dieselmotorer samt den dubbelturbo-V8 på 407 hästkrafter som finns i 550i i dag. Räkna även med att en ny M6 dyker upp om ett par år, då med minst 586 hästkrafter plockade från ovan nämnda V8 men med en rad modifieringar. Vill du höra hur denna nya M-motor låter vid gaspådrag bör du klicka här nu med detsamma.

Mer information om koncepbilen 6-serie Coupé i samband med Parissalongen.

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!