090813-bmw-7-activehybrid

BMW 7-serie ActiveHybrid officiell

För två veckor sedan kunde vi berätta att BMW:s två första hybridbilar ska visas i Frankfurt nästa månad. Nu har de också blivit officiellt presenterade. En av dem, BMW 7-serie ActiveHybrid, blir först i världen att kombinera bensin-V8, elmotor och åttastegad automatlåda i form av en mildhybrid.

I går skickade BMW för första gången ut officiell information och bilder på produktionsversionerna av 7-serie ActiveHybrid och X6 ActiveHybrid. Den förstnämnda kan du läsa om nedan medan informationen om den senare finns att läsa här.

7-serie ActiveHybrid, eller ActiveHybrid 7 som den egentligen benämns, är försedd med en elmotor till skillnad från X6 ActiveHybrid som har två stycken.

BMW 7-serie ActiveHybrid har samma motor som man finner i 750i, det vill säga en dubbelturbo-V8 (bensin) på 407 hästkrafter men som i detta utförande fått effekten ökad till 446 hästkrafter. Utöver denna finns en kompakt 23 kilo ”lätt” elmotor, placerad i transmissionshuset. Den har en effekt på 20 hästkrafter och ett maximalt vridmoment på 210 newtonmeter. Totalt ger de båda motorerna en maximal uteffekt på 465 hästkrafter, 20 färre än X6 ActiveHybrid. Det totala vridmomentet uppgår till 700 newtonmeter. Motorpaketet är kopplat till en åttastegad automatlåda.

Dessa siffror ger bilen en tid på 4,9 sekunder från stillastående till 100 km/h. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 240  km/h. Jämfört med 750i accelererar hybridversionen 0,3 sekunder snabbare.

Trots alla imponerande siffror säger BMW att bensinförbrukningen enligt EU-körcykeln är ungefär 15 procent lägre än för 750i. BMW uppger siffran 0,94 liter per mil vid blandad körning. Koldioxidutsläppet ligger på 219 gram per kilometer vilket kan jämföras med 750i som släpper ut 266 gram per kilometer. 219 gram är samma siffra som för Lexus fullhybrid LS 600h.

I och med introduktionen av 7-serie ActiveHybrid introducerar BMW också för första gången start/stopp-teknik hopparat med en automatlåda, något som kommer att dyka upp på fler modeller inom de närmaste åren.

En intressant detalj – bortsett från antalet elmotorer – skiljer sig markant när man jämför 7-serie ActiveHybrid med X6 ActiveHybrid. Det är typen av batteri som förser elmotorn med kraft. I X6 ActiveHybrid sitter ett batteripack med nickelmetallhydridbatterier medan det i 7-serie ActiveHybrid sitter ett kompakt 120-volts litiumjonbatteri. Vid behov av uppladdning fungerar elmotorn som generator vid inbromsningar då energi upptas. Batteriet är starkt nog att förse bilens olika elsystem med kraft när bilen är avstängd. Även luftkonditioneringssystemet som börjar arbeta redan innan föraren startat motorn.

En annan detalj som skiljer BMW:s två hybridbilar åt är att 7-serie ActiveHybrid inte kan köra på enbart elmotorn, vilket kännetecknar en mildhybrid.

BMW X6 ActiveHybrid har premiär på Frankfurtsalongen i september. Säljstart är det mot slutet av året och då är det möjligt att välja mellan kort (standard) och lång karossversion.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!