090625-bmw-7-m-sport Foto: Peter Hetzmannseder

BMW 7-serie M Sport officiell

Något högpresterande Autobahn-lok i form av M7 blev det inte. Som väntat släpper BMW i stället ett M Sport-paket till den stora sjuan, samtidigt som vi får veta att 7-serien ska få fyrhjulsdrift nästa år.

 M-fantasterna ser ut att få fortsätta drömma. Det verkar aldrig bli någon renodlad M-version av BMW 7-serie. Genom ryktes- och spionbildsvägen har vi redan blivit informerade om att 7-serien i stället ska erbjudas med M Sport-paket i likhet med BMW:s övriga modellutbud. BMW tycker uppenbarligen att det är lönt att konkurrera med Audi S8 och Mercedes S 63 och 65 AMG. Nu får vi äntligen se de första bilderna på den sportigare sjuan.

Utseendemässigt är 7-serie M Sport något av en dubbelnatur. En klart hungrigare front med stora luftintag, biffigare bakstam med fyra avgaspipor och stora 19-tumsfälgar kombineras med eleganta kromdetaljer som ger bilen en viss lyxprägel. M Sport-paketet innebär, förutom de aerodynamiska yttre detaljerna, även att kunderna kan välja mellan ett gäng nya kulörer. 19-tumsfälgarna som syns på bilderna är standard i M Sport-paketet och kan bytas mot större (och stötigare?) 20-tumsfälgar. Det aktiva chassisystemet Dynamic Drive ingår också i M Sport-paketet. Systemet låter föraren i det närmaste skräddarsy bilens uppträdande på vägen.

Inne i kupén återfinns sportstolar med hel skinnklädsel, M Sport-ratt med multifunktion, fotstöd med M-logga och innertak i anthracite-utförande. Allt som allt innebär M Sport-paketet en sportigare kupé i 7-serien. M Sport-paketet blir tillgängligt till alla 7-seriemodeller, både med kort och lång hjulbas.

BMW låter också meddela att 7-serien från och med modellår 2010 kan fås med fyrhjulsdriftssystemet xDrive. Med beteckningarna 750i xDrive och 750Li xDrive. Det elektroniskt reglerade permanenta fyrhjulsdriftssystemet ska alltså bara gå att kombinera med 4,4-liters V8-motorn på 407 hästkrafter. Systemet är inställt för att ge en så neutral gång som möjligt i alla lägen. På raksträckor fördelas kraften 40:60 till fram- respektive bakaxeln. Vid skarp kurvtagning kan dock så mycket som 80 procent av kraften skickas till bakhjulen för att undvika understyrning. Fyrkrafset innebär förstås att 7-serien blir både tyngre och törstigare än normalt, hur mycket vill BMW inte avslöja i dagsläget.

Slutligen berättar BMW att den vässade trelitersdieseln ska ta plats i 740d från och med i höst. I sitt nya skick levererar motorn 306 hästkrafter och hela 600 Nm. Blandad förbrukning uppges till 0,69 l/mil och koldioxidutsläppen till 181 g/km.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

70% rabatt på Teknikens Värld & 24 andra titlar! Se erbjudande!