BMW 7-serie – tre snabba från provkörningen

PeO Kjellström har kört nya, ansiktslyfta, BMW 7-serie – i Ryssland, av alla ställen. Vi hör vad han tycker om bilen.

Hej PeO, hur är det i Ryssland? 

– 30 grader varmt och strålande sol i S:t Petersburg, jag klagar inte, särsklit när jag efter lång och trogen tjänst fått både tjänstebil och tjänstebostad (se bilden ovan). Första gången någonsin som en provkörning är förlagd till Ryssland, förresten. 

Och du har kört nya BMW 7-serie, hur bra är den?

– Det rör sig bara om ett mindre facelift, och på utsidan krävs det ett tränat öga för att se skillnaderna. Ledlampor i strålkastarna och en lätt förändrad stötfångare. Ny grill också, men man ser det lättast genom att räkna antalet ribbor i respektive njure. Det är nio stycken, i stället för tolv som tidigare.

Är det allt, var det inga större förändringar?

– Jodå, under skalet har det hänt betydligt mer. Instrumenteringen kan ändra karaktär beroende på vilket av ett gäng olika lägen man ställt in bilen i. Det finns allt från eco-läge till Sport+, den känns faktiskt bäst i det sistnämnda. Åttaväxlad automatlåda och start/stoppsystem är standard. Priset är 939 000 kronor.

Sugen på mer om nya ansiktslyfta BMW 7-serie, och vad PeO tycker om den? Då ska du köpa Teknikens Värld 18/2012 som kommer ut 16 augusti, där finns hela provkörningen att läsa.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!