091102-bmw activehybrid 7

BMW ActiveHybrid 7 – direktrapport från provkörningen

På Frankfurtsalongen i september hade BMW förlagt premiärerna av deras första hybridbilar – 7-serie och X6 ActiveHybrid. Nyligen var Anders Helgesson och provkörde förstnämnda och därmed suger vi nu upplevelserna ur honom.

Guten tag, Anders! Schweinebraten, Semmelknödeln und Weissbier? Hefe, så klart!

 – Haha, nein! Jag var förvisso i München, men jag var där för att provköra nya BMW ActiveHybrid 7, inte för att äta och dricka en massa.

Ach so! BMW:s första hybrid, hur var den?

– Visst är den deras första hybrid tillsammans med X6 som vi inte fick köra. Det ska dock påpekas att ActiveHybrid 7 är en mildhybrid, den går alltså inte att köra på enbart el.

Ja just det. Berätta lite om tekniken.

– Under huven sitter samma grundmotor som i 750i, det vill säga en V8 meddubbelturbo. I hybridutförande har den fått höjd effekt till 446 hästkrafter. Denna ackompanjeras av en elmotor på 20 hästkrafter och 210 newtonmeter som är monterad ihop med växellådan. Total uteffekt ligger på 465 hästkrafter och maxvridet är maffiga 700 newtonmeter.

– Eftersom kraften är så enorm har BMW plockat växellådan, som är en åttastegad automat, och bakaxeln från 760i eftersom de båda är lite kraftigare än i 750i. Detta har fört med sig nackdelen att ActiveHybrid 7 inte har fyrhjulsstyrning.

Hur är den att köra och framförallt – är den snål?

– Nu fick vi bara köra en kortare slinga på sisådär tio mil. Det var mestadels landsväg men många rödljus. Det är vid start och stopp som bilens styrka sitter. Elmotorn fungerar som strömförsörjare under dessa faser och agerar både startmotor och generator. Snål kan man inte beskylla den för att vara. 0,94 liter per mil vid blandad körning står det på pappret. Under slingan kom vi ned i 1,24 liter per mil, men då ska man ha i åtanke att vi körde många upprepade fullgasaccelerationer. Men hur som helst blir det nog svårt att komma ned i 0,94.

– Det är en underbar bil att köra. Precis som övriga ”sjuor”. Man känner ingen direkt skillnad förutom att den är snabb som attan – 0-100 km/h går på 4,9 sekunder. Enda direkta märkbara skillnaden känner man vid inbromsning då bromsregenereringen och nedväxlingarna känns av. Jag är lite av en Mercedes-man, men jag får nog inse att nya 7-serie är S-klass överman.

– Jag måste bara nämna bilens låga varvtal. I 110 km/h låg vi på 1 500 r/min och vid 200 km/h räckte det med 2 800 r/min. Imponerande.

Vad kostar kärran och när kommer den till Sverige?

– Något svenskt pris är ännu inte satt, men BMW Sverige räknar med strax under 1,1 miljoner kronor. Bilen går att beställa redan nu och leveranserna sätter igång vid årsskiftet.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!